گردشگری و توریسم

صلح یکی از معانی کلیدی آیین های ایرانی است

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «سید احمد محیط طباطبایی» روز چهارشنبه و در آستانه برگزاری همایش برگزاری «همایش ملی آیین؛ صلح، وحدت و تنوع فرهنگی» که به همت پژوهشکده مردم شناسی برگزار می شود، جایگاه و اهمیت آیین های ایرانی با توجه به قدمت کشور ایران را تشریح کرد.
وی افزود: زمانی که از ما سوال می شود هویت ایرانی در چه چیزی متجلی می شود به ناگزیر یکی از منابع این هویت را در شکل آئین ها به یاد می آوریم، ایرانی که در آن آیین هایی چون نوروز، یلدا، عاشورا، تاسوعا و رمضان برگزار نشود هرگز قابل تصور نیست.
محیط طباطبایی در تشریح نقش آیین ها در به وجود آوردن وحدت ملی و تنوع فرهنگی و مدارا بیان داشت: یکی از راههای کاهش تنش در میان مردم برگزاری آیین گفتگو و مجادله است و آشکارا پیداست که در آیین، گفتگو را به جای جنگ، درگیری و خشونت و جدال می نشانند.
رئیس ایکوم ایران، این مورد را نمونه کوچکی از فرایند و ساختاری بزرگ در فرهنگ ایرانی دانست که همواره از طریق آیین جهان را به صلح و دوستی فرا می خواند.
وی با بیان اینکه آیین های ایرانی مفهوم صلح را بازنمایی می کنند نمونه جالب و بارز این امر را سفره نوروزی دانست و گفت: سفره نوروزی در فرهنگ ایرانی به این معناست که همگان در کنار هم گرد آمده، با مهربانی هم سفره شده و دوستی و صلح را تجربه می کنند.
محیط طباطبایی افزود: بر این اساس می توان صلح را یکی از معانی کلیدی آیین های ایرانی به شمار آورد.
همایش ملی «آیین؛ صلح، وحدت و تنوع فرهنگی» هفتم اسفند ماه امسال توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.
فراهنگ*3377** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آیین های ایرانی


صلح