گردشگری و توریسم

ساختمان جدید موزه خوی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عزیز میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ساخت این موزه در فاز اول 800 میلیون ریال و در فاز دوم 800 میلیون ریال دیگر هزینه شده است.
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه ساختمان موزه در داخل ساختمان میراث فرهنگی واقع شده، در جهت تفکیک قسمت اداری موزه خوی نیز مبلغ 700 میلیون ریال تخصیص یافته است.
وی با اشاره به وجود چهار بخش در موزه خوی اضافه کرد: در این موزه بیش از 2هزار قطعه انواع اشیاء تاریخی واقع شده اند که در چهار بخش مردم شناسی، باستان شناسی، آثار سنگی و موزه میراث مکتوب نگهداری می شود.
وی قدیمی ترین اثر این موزه را سنگ شیشه یا ابسیدین مکشوفه از تپه اهرجان عنوان کرد و گفت: این اثر مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد است و سفال های نخودی رنگ اواسط هزاره چهارم قبل از میلاد که دارای نقوش با رنگ قهوه ای است نیز از آثار باستانی این موزه محسوب می شود.
میرزایی افزود: سفال های هزاره اول و دوم قبل از میلاد از آثار با ارزش دوره تاریخی است که بیشترین بازدید کننده را به خود جلب می کند و بیشترین اشیایی که ویترین های این موزه پربار را به خود اختصاص داده، اشیای شیشه ای مربوط به دوره قاجار است.
وی ادامه داد: از دیگر آثار خیره کننده این مجموعه می توان به کاسه پایه دار نخودی رنگ هزاره چهارم قبل از میلاد، تنگ های سفالی خاکستری، ساغرهای ته دگمه ای، قیفی شکل و کاسه ای به رنگ خاکستری روشن مربوط به اواسط هزاره دوم قبل از میلاد اشاره کرد.
وی اظهار کرد: 2 ویترین موجود در سالن باستان شناسی این موزه نیز مزین به زیورآلات، دشنه، خنجر و تیشه مفرغی بوده و آثار فلزی موزه خوی مربوط به دوره صفوی است؛ در این دوره بود که اندیشه و خلاقیت هنرمندان شکوفا و توجه به هنر بیشتر از قبل شده است.
به گفته وی آثار چوبی و فلزی، سلاح های سرد و گرم، کتاب های خطی، خرمنکوب سنتی و مهرهای مالکیت چوبی با متن دعا، زیبایی خاصی به ویترین های این موزه بخشیده است.
وی افزود: آثاری نیز از نمونه سفال های نخودی رنگ مربوط به سبک اردبیل و دوره اولیه متعلق به سوم و دوم قبل از میلاد، ظروف صیقلی به رنگ سیاه دوره متاخر (سده اول قبل از میلاد تا سده دوم میلادی) ویترین های موزه را آراسته است.
میرزایی بیان کرد: از آثار با ارزش دوره تاریخی این موزه می توان به گل مهرهای دوره ساسانی و سکه های دوره اشکانی و ساسانی اشاره کرد؛ این گل مهرها در گذشته دربردارنده رشته هایی از پوست به عرض هشت تا 9 میلیمتر بود که از وسط گل مهر عبور داده می شد و به دهانه ظروف سفالی بسته می شد تا درجه کیفیت آن کالا را نشان دهد.
وی افزود: سکه های دوره تاریخی و دوره های مختلف اسلامی از اُموی تا زندیه از آثار ارزنده دیگر این موزه بوده و تعدادی سکه ضرب خوی از جنس مس مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار (1263 تا 1313 هجری قمری ) در سال های اخیر به سکه های دوره اسلامی این موزه افزوده شده است.
به گزارش ایرنا، موزه فعلی خوی جزء 10 موزه قدیمی کشور است که بیش از 2 هزار قلم اشیای ارزشمند تاریخی به جا مانده از نیاکان این مرز و بوم در آن نگهداری می شود؛ فقط 65 درصد از این اشیاء در معرض دید عموم قرار دارد و بقیه اشیا به دلیل کمبود جا در مخزن موزه خوی نگهداری می شود که با بهره برداری از ساختمان جدید این موزه، فضای مورد نیاز برای نمایش آثار فراهم می شود.
7132/7129

انتهای پیام /*


فرهنگي


موزه


اشيا تاريخي


خوي