گردشگری و توریسم

احیای بافت فرسوده شهرکرد همراه با حفظ آثار تاریخی باشد

به گزارش ایرنا، حیدر علیپور دهکردی شامگاه یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهرکرد که با حضور سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برگزار شد، تاکید کرد: در احیای بافت های فرسوده، بهسازی و مقاوم سازی آثار فرهنگی و تاریخی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: احیای بافت های فرسوده شهرکرد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری انجام شود.
علیپور دهکردی تصریح کرد: توجه ویژه به احیای بافت فرسوده اطراف امامزادگان دو خاتون (س) شهرکرد و بهبود وضعیت سیما و منظر شهری در این منطقه ضرورت دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: طرح جامع فرهنگی و گردشگری مرکز چهارمحال و بختیاری تهیه، تدوین و اجرایی هر چه سریعتر شود.
فرهاد رئیسی دهکردی تاکید کرد: توجه به میراث فرهنگی براساس اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی یادآور شد: شناسایی، بازسازی و حفظ خانه های تاریخی شهرکرد به ویژه در ناحیه غرب (چالشتر، مهدیه و اشکفتک) مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری باشد.
رئیسی دهکردی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نسبت به حفظ تنها دالان موجود در شهرکرد واقع در پشت اتاق آئینه این شهر اقدام کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه این دالان هم اینک به محلی برای تجمع و کاسبی میوه فروشان تبدیل شده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد توجه به خرده فرهنگ های تمامی اقوام چهارمحال و بختیاری شامل فارس، قشقایی و بختیاری را ضروری دانست و گفت: در این راستا نباید با دامن زدن به برخی مسایل قومیتی در مرکز استان حساسیت ایجاد شود.
وی تاکید کرد: بهنگام سازی حریم اطراف بناهای تاریخی و رفع دوگانگی در این حوزه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری انجام شود.
رئیسی دهکردی احیای محور فرهنگی شهرکرد را ضروری دانست و افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نسبت به تقویت درآمدزایی در بافت تاریخی زنده چالشتر اقدام کند.
وی بازاریابی در رشته های مختلف صنایع دستی تولیدی را ضروری اعلام و تصریح کرد: متاسفانه به علت برخی مشکلات اقتصادی و اشکال در بازاریابی ، برخی مشاغل سنتی شهرکرد مانند گیوه دوزی، مسگری، آهنگری، کلاه مالی و نمدمالی در حال نابودی است.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: در سال های گذشته چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب دامپروری، کشاورزی، صنعت و گردشگری معرفی شده است.
مصطفی حیدری دهکردی تاکید کرد: متاسفانه این در حالی است تاکنون هیچ اقدامی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در حوزه های مختلف مرتبط با برنامه های اعلام شده صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: انتظار می رود تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نسبت به اجرایی کردن طرح جامع گردشگری استان به ویزه در شهرکرد اقدامات لازم را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.
حیدری دهکردی، فاصله میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا شهرکرد را محل عرضه صنایع دستی تولیدی این شهر اعلام و تصریح کرد: احیای بازارچه صنایع دستی در این محل در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت لازم برای تبدیل این محل به گذر صنایع دستی اظهار داشت: این مهم را می توان در تجدید نظر طرج جامع شهرکرد بررسی و اجرایی کرد.
شهردار شهرکرد نیز گفت: این شهرداری آمادگی دارد تا خانه های تاریخی در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را تحویل بگیرد و نسبت به مرمت و نگهداری از آن ها اقدام کند.
نورالله غلامیان دهکردی تاکید کرد: راه اندازی و فعال کردن مرکز دائمی اطلاع رسانی به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی ورودی به چهارمحال و بختیاری در ورودی شهرکرد از مهمترین نیازهای حوزه گردشگری شهرکرد است.
وی افزود: تسریع در راه اندازی کمپ مسافران در بوستان تهلیجان شهرکرد با مشارکت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد.
غلامیان دهکردی تصریح کرد: کمیته ای تخصصی شامل مدیران و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری شهرکرد نسبت به بومی سازی و یکسان سازی ضوابط نمای ساختمانی اطراف قلعه چالشتر اقدام کند.
وی یادآور شد: شهرداری شهرکرد برای برگزاری جشنواره های ملی مرتبط با آداب و رسوم چهارمحال و بختیاری به میزبانی شهرکرد با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری خواهد کرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هماهنگی مسئولان مدیریت شهری با این اداره کل باعث موفقیت های مطلوب در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی می شود.
مهرداد جوادی ، اعتبارات دولتی در حوزه میراث فرهنگی را بسیار ناکافی اعلام و تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای تملک بناهای تاریخی استان با مشکلات مالی و اعتباری رو به رو است.
وی افزود: استفاده از توان مشاوران ذی صلاح برای مطالعه طرح جامع برای بازآفرینی شهری در شهرکرد می تواند در حفاظت از میراث فرهنگی مرکز چهارمحال و بختیاری مؤثر باشد.
جوادی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری بناهای تاریخی ثبت شده در چهارمحال و بختیاری تعیین حریم نشده و همین موضوع باعث ساخت و سازهایی در اطراف این بناها شده است.
وی یادآور شد: در همین راستا جبران حقوق تضییع شده مالکان ساختمان ها و زمین های محدوده حریم بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توجه به مسایل اجتماعی در کنار کالبد فضاهای تاریخی شهری باید مورد توجه مسئولان مرتبطزباشد.
وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی علمی در حوزه تولید تا فروش صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه هم اینک بخشی از صنایع دستی این استان مانند خاتم شیخ شبان شهرستان بن به صورت خام در بازار عرضه و فروخته می شود.
جوادی تاکید کرد: برندسازی و تجاری سازی تولیدات و محصولات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری جزو دستور کار اولویت دار این اداره کل قرار گرفته است.
وی افزود: برگزاری جشن ‘شهرکرد شهر ملی نمد’ با حضور مسئولان کشوری و استانی، صنعتگران صنایع دستی و فعالان این حوزه در مرکز چهارمحال و بختیاری می تواند زمینه تبدیل شهرکرد به ‘شهر جهانی نمد’ را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تایید شد.
شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری بیش از 190هزار نفر جمعیت دارد.
7362/2097

انتهای پیام /*


فرهنگي


تاريخي


اجتماعي


چهارمحال و بختياري