گردشگری و توریسم

تلاش باستان‌شناسان سوری برای احیای آثار هنری شهر تدمر

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «منتجب یوسف» یکی از باستان‌شناسان موزه ملی دمشق روی یک تندیس سنگی باستانی از شهر تدمر کار می کند که یکی از صدها اثری است که تیم وی مسئولیت مرمت آن را برعهده دارد.
مجسمه‌ها و تندیس‌هایی با قدمت چند صد ساله با اشغال شهر تدمر در مرکز سوریه از سوی تروریست های داعش، از بین رفت.
تندیس یک‌هزار و 800 ساله زنی با لباس فاخر و مزین به جواهرات به نام «زیبای پالیمرا» در جریان اولین حمله داعش به این شهر در سال 2015 تخریب شد.
پس از آزادسازی این شهر از سوی نیروهای دولتی سوریه در مارس 2016، این تندیس به همراه دیگر آثار باستانی صدمه دیده به دمشق انتقال یافت و در جعبه‌هایی نگهداری شد.
به گفته یوسف، عملیات احیای این تندیس زمانی آغاز شد که اثر قطعه قطعه شده بود، دستان، صورت و قسمتی از لباسش به طور کامل از بین رفته بود.
وی عضو تیم 12 نفره از باستان‌شناسانی است که کار احیا و بازسازی آثار تخریبی شهر تدمر را برعهده دارند.
«مامون عبدالکریم» مدیر سابق آثار باستانی و موزه های سوریه نیز گفت که در برخی موارد، ارتش سوریه، آثار باستانی شکسته را در جعبه های خالی مخصوص مهمات ذخیره و به مکان های امن منتقل می کرد.
به گزارش ایرنا، گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌‌هایتروریست‌ها با غارت و قاچاق آثار باستانی سوریه، به سودهای هنگفتی دست یافتند و از این درآمدها برای اعزام نیرو و تقویت توان عملیاتی خود و انجام حمله‌های تروریستی استفاده کردند.
اینگونه جنایات تروریستی هیچگاه نتوانسته هویت و تاریخ یک کشور تغییر را تغییر دهد، به طوری که طبق گفته مسئولان سوریه، برای بازگرداندن آثار تاریخی به این کشور تلاش و برای مرمت بناهای باستانی برنامه‌ریزی شده است.
فراهنگ**9109** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


تدمر


آثار باستانی


مرمت