گردشگری و توریسم

نهادهای مسوول مشکل سند مقبره سیدصدرالدین چالدران را حل کنند

به گزارش ایرنا حسن محمدزاده روز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی افزود: علاوه بر مقبره سید صدرالدین، مکان تاریخی قره کلیسا نیز مشکل سند دارد که باید رفع شود.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های گردشگرپذیری و اشتغال زایی این 2 مکان تاریخی، لازم است تعامل و همکاری‌های بیشتری بین اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان برقرار شود.
وی اضافه کرد: با رفع مشکل سند مالکیت، تخصیص اعتبارات، حفظ، ساماندهی و نگهداری این مکان‌های تاریخی به‌ویژه مقبره سیدصدرالدین به خوبی انجام می گیرد.
فرماندار چالدران گفت: بنیاد علوی آماده همکاری برای ساماندهی و احداث موزه باز جنگ چالدران در مقبره سیدصدرالدین است و اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی تعامل و همکاری های لازم را با این نهاد داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: نبود نمایندگی اوقاف و امور خیریه در چالدران موجب بروز مشکلات برای مردم در خصوص امور مربوط به موقوفات و خیریه شده است.
حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت افزود: هرچه سریع تر باید نسبت به راه اندازی اداره اوقاف و امور خیریه چالدران اقدام شود تا مشکلات موجود در زمینه وقف حل شود.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به موقوفات و امور خیریه در سطح استان از آمادگی این اداره‌کل برای رفع مشکل مقبره سیدصدرالدین جهت حفظ و نگهداری آن خبر داد.
حجت الاسلام جوانبخت گفت: امسال با توجه به ترویج فرهنگ وقف 110 وقف جدید به موقوفات استان اضافه شده است.
وی ادامه داد: با توجه به نیات واقفان بر اساس درآمد موقوفات استان تا هشت ماه اول امسال بالای50 میلیارد ریال در زمینه اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و مذهبی و آموزشی هزینه شد.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی به دلیل داشتن تعداد موقوفات بیشتر جزو استان های برتر کشوری است .
همچنین مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ادامه سفر به شهرستان های شمال آذربایجان غربی در دیدار با امام جمعه شوط و فرماندار این شهرستان با قدردانی از خدمات ارزنده امام جمعه این شهرستان در خصوص تبلیغ وقف، ابراز امیدواری کرد که اطلاع رسانی در خصوص اهمیت و جایگاه وقف در اسلام و ترویج فرهنگ وقف با جدیت ادامه یابد.
حجت الاسلام جوانبخت افزود: با شناسایی اراضی و موقوفه های موجود در جهت استفاده بهینه و رفع نیازهای شهرستان اقدامات مناسبی انجام می شود.
وی ادامه داد: با وجود برخی ابهامات در زمینه موفوفات و قوانین آن، سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این اراضی و املاک با رعایت قوانین وقفی، هیچ محدودیتی ندارد و از آن استقبال و حمایت می شود.
فرماندار شوط نیز در این دیدار گفت: برنامه ریزی و اولویت بندی امور خیریه و عام المنفعه اثربخشی آنها را بیشتر می کند.
حسن عبداللهی افزود: وقف حرکتی عام المنفعه برای خدمت به مردم است و اوقاف نه تنها مانعی در راه اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری نیست بلکه تسهیل کننده این امر و طرح هاست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در دیدار با فرماندار پلدشت نیز با تاکید بر رفع مشکلات موقوفات شهرستان های استان گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه مردم و مسوولان باید در این امر مشارکت جدی داشته باشند و در این میان نقش دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و به ویژه رسانه‌ها بیش از دیگران است.
فرماندار پلدشت نیز در این دیدار با اشاره به صبغه دینی و فرهنگی قوی وقف در این شهرستان اظهار داشت: اعتبارات مناسب برای بازسازی مساجد و بقاع متبرک امامزادگان تخصیص یابد.
مهران صفری افزود: راه اندازی نمایندگی اوقاف و امور خیریه در این شهرستان ضروری است و امیدواریم به زودی این اداره در پلدشت تاسیس شود.
به گزارش ایرنا بیش از 6 هزار و 400 موقوفه با بیش از 36 هزار رقبه در آذربایجان غربی وجود دارد.
8137/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


وقف


مقبره سيد صدرالدين


آذربايجان غربي