گردشگری و توریسم

ابوچماقین، مطلوب مردم و مغفول مسئولان

به گزارش ایرنا، مقبره سید محمد(ع) معروف به «ابوچماقین» یا «پیر کتک» از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در انتهای یک دره پر آب و با صفا در بخش مرکزی شهرستان ملکشاهی از دیرباز مقصد گردشگران و پذیرای زائران بوده است.
نزدیکی به مرکز شهرستان و استان باعث شده این منطقه همه وقت به ویژه در ایام تابستان و بهار پذیرایی خیل عظیمی از گردشگران و زائران از سراسر استان باشد.
به گفته اهالی منطقه در گذشته مقبره امامزاده سید‌ محمد‌ ابوچماقین(ع) به‌ صورت تخته سنگی مستطیلی شکل و دیواره‌ ای سنگ‌ چین بود که ساختمان جدید آن در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان اوقاف با حمایت و کمک‌های مالی مردمی به مساحت ۵۰ متر مربع با سقف گنبدی ساخته شد.
در گذشته با مشارکت مردم یک سری امکانات از جمله زائر سرا ، احداث راه دسترسی آسفالته ، منبع آب شرب و احداث چندین چشمه سرویس بهداشتی در جوار بارگاه پیر کتک احداث شده که دیگر جوابگوی برای تعداد پر شمار زائران و گردشگران نیست.
یکی از زائران امامزاده ضمن تمجید از زیبایی های طبیعی منطقه می گوید : با کمی همت می توان محوطه ای امامزاده را ساماندهی و ایمن سازی نمود چرا که دارای چندین نقطه پرتگاهی خطرناک است .
وی افزود: با توجه به اینکه خیلی از مردم شبها را در این مکان سپری می کنند لازم است تعداد زائر سرا بیشتر شده و از امکانات گرمایش و سرمایشی مناسب برخوردار شوند.
دیگر زائر و گردشگر این امامزاده نیز از نبود سکو های استراحت گلایه مند بود و گفت : نبود جای مناسب برای استراحت مردم را به محوطه های اطراف کشانده که باعث آسیب به جنگل و طبیعت بکر منطقه می شود.
زائر دیگری نیز نبود پایگاه نیروی انتظامی در محل امامزاده را ضروری دانست و بیان کرد بدون وجو نیروهای انتظامی این مکان نمی تواند از امنیت مطلوبی برخوردار باشد.
رئیس هیئت امنا امامزاده ابوچماقین در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : ارادت مردم به این سید بزرگوار و طبیعت زیبای منطقه باعث شده همه وقت شاهد حضور زائران و گردشگران از اقصا نقاط استان در محل این امام زاده باشیم.
صادق فرجی با بیان اینکه امکانات اولیه این امامزاده جوابگو زائران و گردشگران نیست اظهار داشت : نیازهای اصلی از جمله امنیت منطقه ، ایجاد فضاهای گردشگری ، توسعه زائرسراها و امکانات خدماتی از طریق مراجع ذیربط در دست اقدام و پیگیری است.
مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ملکشاهی گفت: میانگین سالانه بیش از 100 هزار نفر از این مکان مذهبی و منطقه گردشگری دیدن می کنند.
طالب خزان اظهار داشت : نزدیکی به مرکز شهرستان و استان و قرار گرفتن در مسیر جاده ملکشاهی – مهران از جمله مزیت های است که باعث حضور گسترده زائران و گردشگران از این منطقه شده است.
وی با اشاره به خدماتی که قبلا از طرف میراث فرهنگی صورت گرفته یادآور شد : در صورت تامین اعتبارات برنامه های برای توسعه گردشگری منطقه تدوین شده که در سالهای اینده اجرایی خواهد شد.
مقبره این امامزاده در ۳۰ کیلومتری شهر ارکوازملکشاهی و در دره حاصلخیز و پرآب قرار دارد که زیارتگاه مردم شهرستان ملکشاهی است.
وجود چشمهٔ آب شیرین و رودخانه‌ای بسیار زیبا در قسمت شمالی آرامگاه بر زیبایی این مکان افزوده است .
اعتقاد مردم به ایشان باعث شده که بقعه متبرکه امامزاده سید محمد ابو‌چماقین(ع) در ایام مختلف سال پذیرای زائرین، مسافران و گردشگران از نقاط مختلف استان حتی کشور باشد؛
شهرستان 25 هزار نفری ملکشاهی در فاصله 35 کیلومتری جنوب ایلام دارای مناطق گردشگری ، مذهبی و تاریخی متعددی مانند امامزاده سید محمد عابد و سید محمد ابوچماقین ، سد چمگردلان ، رودخانه های گل گل و میانتنگ ، سنگ نبشته گل گل ، کوشک قینفر ، غار اقا میر ،جنگلستان بیوره ، ویژدرون و دره باجک است.
7179/6034

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


ابوچماقین


ملکشاهی