اخبار گردشگری

روستای نایبند جزیره نخل ها در اقیانوس کویر

روستای نایبند با معماری پلکانی اش در فاصله ۲۲۵ کیلومتری طبس و کنار جاده طبس به راور قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای ایران در خراسان جنوبی محسوب می شود که نامش در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. روستای نایبند و نخلستان های زیبایش به فاصله کمی از کویر لوت قرارگرفته و این موضوع جذابیت گردشگری آن را دوچندان کرده است.

روستای نایبند بیشتر شبیه به یک جزیره در دل کویر است؛ جزیره ای با نخلستان های سر به فلک کشیده. وجود قنات ها و چشمه هایی که این روستا را تا به امروز زنده نگه داشته باعث شده به روستایی خاص تبدیل شود.

وجود کوچه های سرپوشیده که به ساباط معروف هستند و سکوهایی که برای نشستن شکل گرفته اند، معماری خانه های پلکانی این روستا را به تنهایی و بدون هیچ جاذبه دیگری تبدیل به یک مقصد دیدنی کرده است. البته علاوه بر معماری خاص این روستا وجود سه برج نگهبانی با قدمت ۳۰۰ ساله که بازماندگانی از قلعه آن دوران با ۴ برج اطراف آن هستند، تاریخی بودن این روستا را هم به رخ می کشد.

البته قدمت این روستا به هزاران سال پیش برمی گردد و وجود غارها و حفره هایی که زندگی غارنشینی را در این منطقه به معرض نمایش قرار داده، سندی است بر این ادعا. چشمه زردگاه و آب گرم دیگ رستم نیز از جلوه های طبیعی شگفت انگیزی است که در این منطقه تماشایی خواهد بود و رفتن به بالای سه کوه آب شلمه، علی آباد و کوه نایبند کمک خواهد کرد تا کویر لوت را از ارتفاعات به تماشا بنشینید.

برای رفتن به این روستا باید به سمت طبس بروید و بعد از آن وارد کنار جاده طبس-کرمان شوید. بهترین زمان برای سفر به نایبند پاییز و زمستان و اوایل بهار است؛ چراکه در دیگر فصول گرمای شدیدی در منطقه وجود دارد. اقامتگاه های محلی این روستا، کمپ های کویری یا هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف هم برای ماندن چند روزه در این منطقه انتظار شما را می کشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.