گردشگری و توریسم

امیدواریم خانه نیما تا پایان سال تملک شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حسن خلیل آبادی با اشاره به موضوع تملک خانه نیما اظهار داشت: تصمیم ما تملک خانه نیما است که امیدواریم این مهم یا از طریق سازمان میراث فرهنگی و یا از طریق شهرداری به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: حفظ و نگهداری و ساماندهی خانه های متعلق به نام آوران فرهنگی و هنری یکی از اولویت های کمیته میراث فرهنگی شورا بوده و در این راستا تملک و احیای خانه نیما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
خلیل آبادی با بیان اینکه هنوز تملک این خانه محقق نشده گفت: این در صورتی است که بسیاری از همشهریان مرحوم نیما اعلام آمادگی کرده اند که اگر بودجه دولتی برای این امر محقق نشود با یک عزم عمومی اقدام به تملک خانه نیما کنند.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا در ادامه افزود: البته در این مدت کمیته میراث فرهنگی با مالکان جلسات زیادی داشته و سعی کرده ایم به آنان این موضوع را بقبولانیم که این موضوع یک موضوع فرهنگی است و نگاه منفعت طلبانه به آن نداشته باشند که تا حدود زیادی هم موفق بوده ایم.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم تا پایان سال کار تملک خانه نیما به اتمام برسد و این خانه در اختیار دوستداران شعر و ادب و فرهنگ ایرانی قرار بگیرد.
عضو شورای اسلامی تهران، در ادامه با اشاره به خانه های امین الضرب و رهنما و تعیین تکلیف آنها افزود: این خانه ها تملک نشده اما مالکان، خود خواهان حفظ و نگهداری این خانه ها هستند لذا ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.
رئیس کمیته میراث فرهنگی در ادامه با ابراز گلایه از تجاوز به حریم برخی از خانه های ثبت میراثی افزود: متاسفانه معضلی که ما شاهد آن هستیم این است که بعضا حریم این خانه ها در معرض تهدید قرار می گیرد و با اینکه خود خانه ها نگهداری می شود اما حریم آنها تحت الشعاع ساخت و ساز ها قرار گرفته و بر سیما و منظر این بناها نیز تاثیر منفی می گذارد.
خلیل آبادی گفت: وقتی سازمان میراث فرهنگی بنایی را ثبت ملی می کند باید حریم این بنا را نیز مشخص کند که در چه فاصله ای مجاز به ساخت و ساز خواهند بود و اینگونه تکلیف شهرداری ها نیز مشخص می شود.
وی افزود: در حال حاضر در فاصله چند متری برخی از بناهای ثبت شده ساختمان های مرتفع در حال ساخت است که کاملا اثر گذار بر حریم این بناها می باشند و شهرداری ها نیز ناگزیر به اعطای مجوز هستند و لذا هر چه زودتر باید مصوبه ای در این خصوص وضع و به تصویب برسد تا حریم این بناها نیز دستخوش تغییر و تهدید قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه حفظ هویت و بناهای دارای ارزش تاریخی و میراثی یک آرمان برای ما است افزود: بر همین اساس ما از هر اقدامی در این جهت استقبال می کنیم و تسهیلاتی را هم برای دوستداران فرهنگ و میراث کشور در نظر گرفته ایم ضمن اینکه در این زمینه اتکا ما به بخش خصوصی و مردم است.
خلیل آبادی ادامه داد: دولت و نهاد های عمومی نظیر شهرداری ها به دلیل سیستم حاکم بر فعالیتشان نمی توانند آنطور که باید از این بناها نگهداری کنند و بنابراین ضرورت دارد زمینه مشارکت مردم و بخش خصوصی در نگهداری این بناها بیش از پیش فراهم شود.
خانه نیما در محله تجریش، دزاشیب، خیابان رمضانی، کوچه رهبری قرار دارد و در دوره پهلوی دوم محل زندگی این شاعر معاصر بوده است.
این خانه از آنجا که محل زیست نیمایوشیج بوده سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 4603 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما پارسال و پس از 16 سال از ثبت ملی خارج شد.
مسئولان، علت خروج این خانه از فهرست آثار ثبت ملی را ایراد حقوقی مبنی بر نبودن نام نیما در سند مالکیت بنا عنوان می کنند.
خانه نیما 688 مترمربع عرصه و 180 مترمربع زیربنا دارد؛ به گفته متولیان میراث فرهنگی این بنا خودش دارای ارزش معماری چندانی نیست اما از آنجا که محل زندگی شاعر معاصر، نیمایوشیج بوده و نیز در نزدیکی خانه – موزه سیمین و جلال (سیمین دانشور و همسرش جلال آل احمد) قرار دارد، تلاش ها برای حفاظت از آن در دستور کار قرار گرفته است.
علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج (زادهٔ 21 آبان 1276 – درگذشته 13 دی 1338) شاعر معاصر ایرانی و به عنوان بنیانگذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی شناخته می شود.
تهرام/7244//6139

انتهای پیام /*


فرهنگي


شوراي شهر


خانه نيما