گردشگری و توریسم

مرمت ساختمان کفش ملی با هماهنگی مترو انجام می شود

علی امام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از خط 7 مترو تهران از زیر خیابان مولوی عبور می کند که به دلیل وجود ساختمان های قدیمی در این منطقه حفاری مترو برای این ساختمان ها ایجاد مشکل و ناپایداری می کند.
وی با بیان اینکه حفاری مترو در عمق بیش از 30 متر انجام می شود اظهارداشت: اگر این ساختمان ها از نظر سازه ای مقاوم بودند احداث تونل مترو در آنها تأثیر نداشت.
مدیرعامل شرکت مترو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساختمان های فرسوده در زلزله های متوسط دچار آسیب می شوند احداث تونل مترو در اندازه کوچکتر ممکن است برای این ساختمان ها مشکلاتی را ایجاد کند.
وی با اشاره به نخستین ساختمان کفش ملی واقع در ضلع شمال غرب میدان قیام یادآور شد: از آنجایی که این ساختمان ترک هایی برداشته و شهرداری منطقه 12 قصد مرمت آن را دارد بنابراین از شهرداری منطقه درخواست کردیم کار مرمت ساختمان مرحله به مرحله با هماهنگی مترو انجام شود.
به گزارش ایرنا اواخر آبان ماه سال گذشته ساختمان کفش ملی واقع در میدان قیام به دلیل نداشتن ایمنی تخلیه و باوجود آنکه اعلام شد روند تخریب آن آغاز شده اما به دلیل مخالفت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این اتفاق نیافتاد.
علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 روز گذشته با اعلام اینکه این ساختمان مقاوم سازی و حفظ خواهد شد گفت: بخش هایی از این بنا نگه داشته خواهد شد، بخش هایی با توجه به حجم تخریب یا میزان ارزشی که در بافت معماری آن وجود دارد ممکن است نیازمند نوسازی کامل باشد.
وی با تأکید بر اینکه نمی توان به صورت یکپارچه درباره این ساختمان فکر و درخصوص آن اقدام کرد یادآور شد: جداره ساختمان، نوع آجرکاری، تزئینات و رخ بام آن ارزش هایی را در این محدوده بازنمایی می کند که باید حفظ شود.
قدمت ساختمان معروف به کفش ملی واقع در ضلع شمال غربی میدان قیام به سال 1312 بر می گردد که در مجاورت یک رستوران بخش خصوصی قرار دارد و پیش از این مدیران شهرداری اعلام کرده بودند درصورت تخریب این ساختمان، بنای رستوران نیز تحت تاثیر قرارخواهد گرفت.
مسئولان شهرداری منطقه 12 در گذشته اصرار داشتند این بنا به منظور حفظ جان شهروندان باید تخریب و بازسازی شود اما مدیران میراث فرهنگی می گفتند هنوز برای تخریب به جمع بندی نرسیده اند.
تهرام/9353 / 1539

انتهای پیام /*


اجتماعي


شهري


كفش ملي


مترو