گردشگری و توریسم

صادرات تنبک از استان مرکزی 5 هزار یورو درآمد زایی داشته است

« علیرضا ایزدی» روز سه شنبه در جمع‌ خبرنگاران بیان کرد: استان مرکزی به واسطه کهن نام آورانی چون میرزا عبدالله، آقا حسین قلی، عبدالله دوامی وعلی اکبرخان فراهانی و بسیاری هنرمندان شاخص موسیقی سنتی، خاستگاه موسیقی سنتی ایران است.
وی بیان کرد: هنرمندان شاخص این استان در صنایع دستی استان مرکزی دارای 5 نشان جهانی یونسکو و 7 نشان ملی در تولید سازهای ایرانی هستند.
ایزدی گفت: یکی از فعالان در عرصه تولید ساز استان مرکزی در جایگاهی از مهارت است که در سال گذشته میلادی، ارزش افزوده 5 هزار یورویی از بازار اروپا را نصیب استان مرکزی کرد و در سال 97 نیز، یک میلیارد و 500 میلیون ریال ساز اصیل تنبک را در بازار کشور به فروش رسانده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: امید است با توجه به سبقه کهن استان مرکزی در عرصه موسیقی و تلاشگران حوزه صنایع دستی به زودی نشان ملی اصالت و نشان جهانی یونسکو توسط این هنرمند بومی کسب شود.
ایزدی تصریح کرد: هنرمندانی چون « احسان طیبی» ، « امین کشاورز»، « وحید کشاورز»، «حمیدرضا اشتری» « محمدرضا شمسی » به ترتیب در ساخت دهل، قیچک، کمانچه، سه تارو سوتک از استان مرکزی موفق به دریافت نشان جهانی یونسکو و نشان ملی اصالت شده‌اند.
همچنین « مهاجرانی» در کمانچه و « احسان طیبی» نیز دارای نشان ملی اصالت هستند.
6991/3075

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


اراك


تنبك