گردشگری و توریسم

ثبت خانه کودکی استاد ابتهاج اولویت میراث فرهنگی گیلان است

شهرود امیر انتخابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه برخی از افراد و رسانه ها در پی این هستند که مکان یاد شده کم ارزش جلوه داده شده و برای ثبت این مکان مانع ایجاد کنند اما باید بگویم این اداره کل بر ثبت این مکان اهتمام دارد و مادامیکه این اراده از سوی افکار عمومی و استان وجود داشته باشد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مخالفتی نخواهد داشت و پیگیر این مطالبه به عنوان دستگاه متولی خواهد بود.
وی با اشاره به انتشار نامه ای از سوی برخی رسانه ها مبنی بر آن که در آن نامه میراث فرهنگی ،خانه قدیمی منسوب به کودکی استاد ابتهاج را فاقد ارزش فرهنگی انگاشته گفت: نامه را بررسی کردم و در هیچ کجای نامه چنین عبارتی درج نشده اما با همه این اوصاف در زمان حاضر اراده این اداره کل بر این موضوع استوار شده که با توجه به مستندات و شواهد این مکان بعنوان مکان – رخداد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا بر اساس ادلّه ای کوچک در پی ردّ پایی هستند که بزرگی را آن سرزمین خویش بدانند؛ موجب تاسف است که اینک در این سرزمین افرادی هستند که می خواهند برای این موضوع سنگ اندازی کنند.
امیرانتخابی افزود: شاید سیاست جدیدیست که ازین پس ثبت خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر در محله استاد سرای رشت و سایر مفاخر و ابنیه تاریخی به عنوان میراث ملموس و ناملموس استان ، از سوی این اداره کل و حمایت استاندار گیلان پی گرفته می شود؛ شاید قبلا اراده ای برای این موضوع وجود نداشته و یک سری اسناد و مدارک مدیران قبلی را متقاعد می کرد که این مکان ثبت نشود اما اکنون ما تلاشمان اینست که بر اساس شواهد کافی ، تایید افکار عمومی و خانواده استاد موضوع ثبت را پیگیری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تاکید کرد بهتر است برای حفظ و غنای هویتمان همدل باشیم، الان زمان سنگ افکنی نیست و جامعه نیازمند همدلی است.
طی روزهای اخیر در حالی که گیلانیان دوازدهم دی ماه روز رشت را به جشن نشسته بودند اخبار ناخوشی مبنی بر احتمال تخریب خانه کودکی سایه که پیشتر بنا بود خریداری و به موزه تبدیل شود، فضای مجازی را در نوردید و ایرنا گیلان برای جویا شدن از صحت و سقم این موضوع با یلدا ابتهاج فرزند این شاعر بزرگ در آلمان ارتباط گرفت و نظرش را جویا شد.
وی با اطلاع از انتشار اخبار ناخوش در فضای مجازی و برخی خبرگزاری ها گفت: باور نمی کنم؛ خوشبینم؛ اخبار خوشی در راه است و باید منتظر ماند.
یلدا ابتهاج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: اسناد خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در اداره های مرتبط با امور ثبتی گیلان موجود است و شرح پدر از این خانه ملاک است.
وی با ابراز نگرانی از شنیدن خبر احتمال تخریب خانه یادشده در فضای مجازی اظهار داشت : گردش ثبتی ثابت می کند که ملک تعیین شده مربوط به مادر سایه بوده و قید شده که بعد از او، به وارثان با نام های امیرهوشنگ ابتهاج و خواهرانش منتقل شود.
یلدا ابتهاج تاکید کرد: سایه مدعی هیچ چیز نیست اما مردم علاقه مند به فرهنگ و مفاخر خویش هستند و خرید خانه کودکی سایه و تبدیل آن به موزه، مطالبه مردمیست و نباید مورد بی مهری قرار بگیرد.
وی گفت: دو خانه از سایه یکی خانه مادری در رشت که سایه در آن بدنیا آمده و اولین شعرهایش را در آن سروده و دیگری خانه ارغوان در تهران به یادگار مانده است.
اسفندماه سال گذشته، یلدا ابتهاج فرزند استاد امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه در واکنش به انتشار خبر تصویب دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان در این شهر و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه، از شورای اسلامی شهر رشت قدردانی کرده و گفته بود: اگر طالب گنجید، به ویرانه بگردید.
اسفند ماه سال گذشته در 90 سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.
ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.
1881/2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


مفاخر


ابتهاج


رشت