گردشگری و توریسم

53 اثر معنوی مردم کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باروت سازی، پشم زنی سنتی، هلهله گرگ و ادوات کشاورزی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد است.
وی مجموع آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان را 59 مورد ذکر کرد.
شفیعی تصریح کرد: امسال تعداد 15 پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی و تخته (تحته ) نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعیین حریم 25 محوطه تاریخی از دیگر برنامه های اجرا شده برای صیانت از هویت ملی نیاکان ایرانی در این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
وی تپه تاریخی ده وه،محوطه تاریخی خیرآباد، کاروانسرای خان عوض، گنبد لیشتر و محوطه باباکلان از مهمترین مناطق تاریخی تعیین حریم شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: 150 قلم از اشیای تاریخی موزه یاسوج در این مدت مرمت شده است.
شفیعی مرمت 14 مجموعه تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر خدمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد.
وی اظهار داشت: نصب تابلو و نشانه گذاری قوانین حاکم بر میراث فرهنگی در 12 سایت مهمی تاریخی و پیشنهاد 2 اثر تاریخی میراث فرهنگی شامل تنگ سولک و بافت تاریخی دهدشت برای ثبت در آثار جهانی از دیگر تلاش های انجام شده در دوران نظام جمهوری در چهار دهه اخیر بوده است.
وی مرمت 20 تک بنای تاریخی و چهار خانه تاریخی این استان را از دیگر خدمات 40 ساله انقلاب اسلامی حوزه میراث فرهنگی در این استان ذکر کرد.
شفیعی گفت:گنبد لیشتر، پل پریم،پل ساسانی و مسجد مورک از جمله تک بناهای تاریخی مرمت شده و خانه چراغ چشم، خانه اسفندار و خانه فرهمندیان از جمله بناهای تاریخی مرمت شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان است.
وی ابراز داشت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
این استان بیش از 500 بنای تاریخی دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/6110

انتهای پیام /*


فرهنگي


آثار


معنوي


كهگيلويه و بويراحمد