گردشگری و توریسم

124 مکان تاریخی صنعت نفت کشور ثبت ملی شد

به گزارش ایرنا اکبر نعمت الهی یکشنبه شب در موزه کارآموزان آبادان در جمع خبرنگاران اظهار داشت:در موزه‌های صنعت نفت ،اشیاء و اسناد مربوط به صنعت نفت گردآوری و نگهداری شده تا ضمن معرفی و بازنمایی در پژوهش و آموزش مورد بهره برداری قرار گیرند.
وی از ساخت موزهای نفت در مسجدسلیمان، آبادان، تهران، کرمان، سبزوار، مشهد، دارخوین و بهرگانسر اشاره کرد و افزود:این موزه‌ها با نگاه تخصصی در بیش از 100 رشته تخصصی صنعت نفت طراحی و اجرا شدند.
نعمت الهی به پیش‌بینی ساخت 30 موزه صنعت نفت در نقاط مختلف استان خوزستان از جمله اهواز،آبادان، مسجدسلیمان، آغاجاری و دارخوین اشاره کرد و بیان داشت:اسناد و اشیاء مربوط به صنعت نفت خوزستان در این موزه ها حفظ و نگهداری می‌شوند.
مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت کشور به ثبت 90 مکان در آبادان در فهرست آثار ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود:بیشترین آثار ثبت ملی در صنعت نفت مربوط به آبادان می باشد که از همه نقاط کشور بیشتر است و با توجه به تاریخ نفت در شهر این امکان و ظرفیت وجود دارد که 500 مکان در این فهرست ثبت ملی شود.
وی هدف از ایجاد موزهای نفت در آبادان را ارتقاء آگاهی عمومی از گذشته، اکنون و آتی صنعت نفت همچون استخراج، پالایش فرآورده، معرفی پالایشگاه و تاثیر فرهنگی، اجتماعی، علمی، هنری، سیاسی مقاومت و خودکفایی عنوان کرد و گفت:پنج نقطه در فاز اول برای موزه شدن در آبادان انتخاب شد که در مرحله اول موزه بنزین خانه نفت در دیماه 1395 تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
نعمت الهی گفت:در فاز دوم تکمیل اولین آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در آبادان تحت عنوان موزه کار آموزان در حال اجراست که بعد از افتتاح عملیات اجرای سایر بخش‌های مورد نظر آغاز خواهد شد.
وی افزود:برخی از مکان‌های بجای مانده از صنعت نفت در آبادان ازجمله جرثقیل اکوان و اسکله شماره 2 که در جهان نمونه هستند ظرفیت ثبت در فهرست آثار میراث صنعتی جهان را دارند که این مهم در حال پیگیری است.
مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت به افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت در 25 دی‌ماه به صورت رسمی اشاره کرد و بیان داشت:این مجموعه اولین و بزرگترین موزه صنعتی کشور است که با 12هزار مترمربع مساحت دارای هفت هزار متر فضای موزه‌ای است.
وی افزود: هشت میلیارد و 500 میلیون ریال برای بازسازی و تکمیل موزه کارآموزان به‌ عنوان دومین موزه از طرح‌های پنجگانه صنعت نفت آبادان هزینه شد.
موزه صنعت نفت آبادان در پنج نقطه این شهر شامل اسکله تاریخی آبادان جرثقیل اکوان، آموزشگاه حرفه ای ‘تکنیکال اسکول’ کارآموزان ، پمپ بنزین آبادان، خانه های تشریفاتی و نیروگاه شماره 1 پالایشگاه این شهر است که تاکنون موزه پمپ بنزین افتتاح شده است.
تبدیل آبادان به شهر موزه صنعت نفت کشور به عنوان یک ظرفیت بزرگ در راستای توسعه گردشگری هدفگذاری شده است.
6068/3015

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنعت نفت


اکبر نعمت الهی


آبادان