اماکن دیدنی ایران

کشف لایه‌های تاریخی جدید پیش از سلسله ایلخانیان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: با کشف لایه‌های تاریخی جدید در بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی در مجموعه مسجد جامع نطنز، قدمت این اثر تاریخی افزایش می‌یابد.

ایسنا: حسین یزدانمهر اظهار کرد: لایه‌های تاریخی جدیدی متعلق به قبل از دوره ایلخانیان در لایه‌برداری‌های جدید بقعه شیخ عبد الصمد نطنزی در مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز کشف شد.

وی افزود: بررسی‌های اولیه در تطبیق سبک معماری نشان می‌دهد که این لایه تاریخی متعلق به دوره سلجوقیان است که قدمتی حدوداً 800 ساله دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: در حال بررسی و تحقیقات در بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی بودیم که در بخشی از نقاط بنا لایه‌برداری انجام شد و این لایه‌های قدیمی‌تر از دوره ایلخانی کشف شد.

وی تصریح کرد: با تحقیقات اولیه مشخص شده که دیواره‌های اصلی بنا با توجه به سبک معماری متعلق به دوره قبل از ایلخانی یعنی دوره سلجوقیان بوده است.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد در زمان ایلخانیان بر روی بنای اصلی بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی بنا شده است و به همین دلیل با لایه‌برداری این لایه جدید کشف شده است.

وی گفت: مجموعه تاریخی مسجد جامع نطنز دارای سه بخش مسجد، بقعه و خانقاه است که به جز بخشی از مسجد که متعلق به دوران آل‌بویه با قدمت بیش از یک هزار سال است، ما بقی متعلق به دوران ایلخانیان با قدمت بیش از 700 سال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: به این ترتیب بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی که متعلق به دوران ایلخانیان بوده است، دارای پایه‌های قدیمی‌تر یعنی دوران سلجوقیان است که اطلاعات دقیق‌تر نیازمند تحقیقات دقیق‌تر و کارشناسی‌تر است.