گردشگری و توریسم

مرمت بنای تاریخی «سرای شافعی» مهاباد آغاز شد

غلامرضا عبده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله اول عملیات مرمت و بهسازی سرای تاریخی شافعی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال در قالب استحکام بخشی، سبک سازی گنبدها و احیای بخش های آسیب دیده اجرا می شود.
وی ادامه داد: مرمت این بنای تاریخی به گونه ای خواهد بود که اثر مرمت شده شباهت کاملی به دوران اولیه داشته باشد.
وی اظهار داشت: بازار مهاباد از اواخر دوره صفویه تا عصر پهلوی اول یکی از مهمترین مراکز تجاری شمال غرب ایران یا نواحی داخلی و خارج از ایران از جمله عراق، روسیه و حتی اروپا بوده است.
عبده بیان کرد: این بازار در اواخر دوره صفویه به دستور بداق سلطان (حاکم وقت منطقه) پایه گذاری شد و در عصر قاجاریه به دلیل ارتباطات فرا منطقه ای به اوج رشد و توسعه خود رسید.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد افزود: هم اکنون فقط راسته میرزا رحمت شافعی و کاروانسرای «سیمون» از بازار پویای آن روزگار باقی مانده است که هم اکنون در حال مرمت و بازسازی راسته میرزا رحمت شافعی و سر در ورودی راسته قصابان هستیم.
به گزارش ایرنا مهاباد 92 اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین المللی کانی برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
9903/6185/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت


مهاباد