اماکن دیدنی ایران

جدیدترین لیست ثبت آثار تاریخی در دو استان

۱۶ قطعه خوشنویسی از قرن ۹ تا ۱۳ قمری متعلق به تاریخ هنر خوشنویسی ایران که در موزه خط و کتابت میرعماد نگهداری و نمایش داده می‌شود، در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیدند.

ایسنا: این آثار که در موزه میرعماد در مجموعه سعدآباد قرار دارند در جلسه داوری اداره کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید و در فهرست آثار منقول، ثبت شدند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قطعات خط نستعلیق دورو با امضای خوشنویسان مشهور مکتب تیموری و صفوی که نوع تزئینات آنها در مکتب هند و ایرانی رواج یافته مانند خطوط «میرعلی هروی»، «محمود بن اسحاق شهابی» و «عبدالرحیم هروی» اشاره کرد.

آثارِ کاتبان عصر صفوی که از شاگردان و پیروان میرعماد محسوب می‌شوند، مانند «محمد صالح»، «سید علی» و آثارخوشنویسان مشهور قاجاری «فتحعلی حجاب شیرازی» که حلقه اتصال مکتب میرعماد از صفوی به دوره معاصر است و دو قطعه نفیس از شاهکارهای سیاه مشق نویسی قاجار با امضای میرزا غلامرضا اصفهانی نیز در فهرست آثار منقول ایران، ثبت ملی شدند.

پنج اثر فرهنگی تاریخی تهران ملی شد

همچنین در ادامه ثبت آثار تاریخی، به گفته‌ی محسن شیخ‌الاسلام،‌معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، پنج اثر فرهنگی تاریخی استان تهران مانند «آب انبار رمضان‌زاده» در شهرستان ورامین، «بقعه یوسف رضا» در شهرستان پیشوا، «یخچال کلین» در شهرستان ری، «خانه موزه امیرجاهد و استاد معین» و «خانه سرهنگ بهرامی» در شهر تهران در جلسه شورای عالی ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او اظهار کرد: ضوابط آثار ثبت شده به فرمانداران شهرستان‌های ری، پیشوا، ورامین و تهران ارسال می‌شود تا با ابلاغ و اطلاع‌رسانی به شهرداری‌ها و ادارات شهرستان‌ از صدور هر گونه ساخت‌وساز در عرصه و حریم این آثار جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظار اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ممکن خواهد بود.

۱۵ اثر تاریخی به لیست ثبت ملی بوشهر اضافه شد

همچنین مهدی‌زاده، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از ثبت ۱۵ اثر تاریخی این استان نیز در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت:‌ این آثار شامل هفت تپه و محوطه تاریخی مربوط به پیش از میلاد، دوره ساسانی و صدر اسلام تا قرن سوم و چهارم هجری است.

او اظهار کرد: تپه‌های تاریخی شامل «تل دره قافله کش»، «تل بحرینی»، «تل اژدهایی»، «تل برزویه»، «تل بالاخانه»، «تل کوشک حسین جمال» و «تل گنبد» است که محوطه‌های آن در شهرستان دشتی قرار دارند.

وی با اشاره به ثبت ملی سه بنای قاجاری «مجاب»، «درخشان» و «زنده‌پی» در فهرست آثار ملی که در بافت تاریخی شهر بوشهر قرار دارند، ادامه داد: از مجموع این آثار ثبت شده پنج اثر منقول شامل شمشیر و دوربین رئیسعلی دلواری، کتیبه کلیسای ظهور و دو ناقوس کلیسای گریگوریا همگی متعلق به دوره‌ی قاجار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته‌ی این مقام مسئول؛ تاکنون پنج اثر منقول و ۳۱۰ اثر نامنقول در استان آثار ملی بوشهر به ثبت رسیده‌اند.