گردشگری و توریسم

67 هزار هنرمند هرمزگانی در 45 رشته صنایع دستی اشتغال دارند

سهراب بناوند روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین شاغلان صنایع ‌دستی در شهرستان ‌های بندرعباس، بندرلنگه، حاجی آباد، میناب، رودان و بندرخمیر هستند.
وی ادامه داد: این معاونت در اندازه توان خود تلاش دارد صنعتگران صنایع دستی هرمزگان در نمایشگاه های استانی و بین المللی شرکت کنند ولی محدودیت های ناشی از شرایط اقتصادی را هم باید در نظر گرفت.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآورشد: یکی از تولیدهای مهم صنایع دستی این استان را لباس های محلی بانوان تشکیل می دهد که به دست زنان هنرمند در خانه ها تولید می شود و مشتری خود را دارد.
بناوند افزود: از طریق ایجاد قفسه های شیشه ای در اداره های دولتی مانند استانداری که درون آنها صنایع دستی نهاده شده و اهدای صنایع دستی به افراد و شخصیت ها برای معرفی تولیدهای استان اقدام شده است.
به گفته وی، تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برای آموزش رشته های صنایع دستی منعقد شده که این می تواند کمکی به حفظ این رشته ها باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان کرد: حضایه بافی (نوار برای تزیین لباس) و جهله سازی از جمله رشته های در حال فراموشی بود که با برگزاری کارگاه های آموزشی از فراموشی آنها جلوگیری شده است.
بناوند ادامه داد: رشته هایی مانند عبا بافی و چادر شب بافی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تولید کننده ای ندارد ولی تولید آنها در شهری مانند یزد به صورت کارخانه ای و دستی رونق دارد.
وی اظهار داشت: چاقوی بشاگرد هم که یکی از بهترین و مرغوب ترین چاقوهای دست ساز کشور است، همچنان تولید کننده دارد.
3219/6048

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


صنايع دستي


هرمزگان