گردشگری و توریسم

512 فعال صنایع دستی خراسان شمالی وام گرفتند

علی عابدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات توسط پست بانک، صندوق کار آفرینی امید، توسعه و تعاون، بانک ملت و سپه به صنعتگران استان پرداخت شد.
وی با بیان اینکه 283 نفر در طرح مشاغل خانگی وام گرفتند افزود: در طرح مشاغل خانگی به هر هنرمند صنایع دستی حدود 100 میلیون ریال تسهیلات ارائه شده است.
وی گفت: 429 طرح صنایع دستی این استان در رشته های مختلف در سامانه کارا ثبت شده بود که تاکنون به 229 طرح صنایع دستی در این حوزه تسهیلات پرداخت شده است.
عابدی اظهار داشت: در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای ایجاد اشتغال مشاغل خانگی و کارگاهی تسهیلات به صنعتگران ارائه می شود.

*1250 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی آموزش تخصصی دیدند
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و 250 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی، آموزش های تخصصی را دریافت کرده اند.
عابدی ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی را ارزان و راحت عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به ویژگی های صنایع دستی گسترش و توسعه این مهم در مناطق مختلف امکان پذیر است که هم اکنون این اداره کل برنامه های آموزشی تخصصی را ملاک قرار داده است.
وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری اندک در حوزه صنایع دستی شغل ایجاد خواهد شد افزود: این استان پتانسیل و ظرفیت این امر را نیز دارد چرا که 60 رشته صنایع دستی فعال در خراسان شمالی وجود دارد.
وی اظهار داشت: یکهزار و 250 کارگاه و 46 فروشگاه صنایع دستی نیز در زمینه تولید و عرضه فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه صنایع دستی به دلیل اشتغالزایی، توجیه اقتصادی دارد و یکی از راهکارهای مبارزه با بیکاری در مناطق مختلف استان است، افزود: ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی، پیوند نسل ها از دیگر خصوصیات این هنر دستی است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: صنایع دستی به دلیل مشارکت دادن زنان در تولید و متنوع کردن منابع درآمد خانوار، می تواند تاثیرات بلندمدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته باشد.
عابدی با بیان اینکه امسال 18 تن انواع صنایع دستی در این استان تولید شد افزود: در این مدت 450 میلیون ریال نیز صادرات صنایع دستی داشته ایم.
اعطای 163 فقره گواهینامه صنایع دستی به هنرآموختگان، صدور و تمدید 491 فقره مجوز پروانه تولید انفرادی و صدور و تمدید هشت فقره جواز تاسیس کارگاهی، صدور و تمدید 114 فقره کارت شناسایی صنعتگری از دیگر اقدامات این معاونت است.
هم اکنون خراسان شمالی 60 رشته زنده و فعال صنایع دستی دارد و 15هزار صنعتگر و هنرمند در زمینه تولید این صنایع فعالیت می کنند.
قالیچه و پشتی ترکمنی، گلیم، سفره کردی و جاجیم، چادرشب ابریشمی، کلاه کرکی و چارق دوزی از مهم ترین صنایع دستی استان محسوب می شود.
خراسان شمالی بیش از 863 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


اجتماعي


صنايع دستي


مشاغل خانگي


خراسان شمالي