اخبار گردشگری

چرا زمستان بهترین زمان برای سفر به هرمز است؟

گاهی این نگرانی وجود دارد که معرفی برخی مقاصد و همه گیر شدن سفر به آنها، به از بین رفتن گردشگری پایدار در این مقاصد بینجامد. با این همه نمی توان بر زیبایی ها و پتانسیل چنین مقاصدی برای سفر، چشم بست. معرفی جزیره هرمز به واسطه اکوسیستم شکننده ای که دارد، همراه با این نگرانی است که آیا گردشگران با رعایت اصول زیست محیطی و فرهنگی پای در این جزیره می گذارند یا قرار است با ورود به آن، شروع به تخریبش کنند؟

جزیره زیبای هرمز که تا چند سال پیش می شد از آن به عنوان جزیره ای بکر یاد کرد، حالا دیگر آن قدر شناخته شده است که هر تعطیلات پر شود از گردشگران بسیار؛ گردشگرانی که بعضا حرمت طبیعت و فرهنگ زیبای آن را نگه نمی دارند.

اما زمستان، بهترین فرصت برای سفر به این جزیره است. برای اینکه پای بر خاک این جزیره بگذارید، باید اول خود را به بندر عباس برسانید. از آنجا نیز با لنج چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ای به هرمز می رسید. دیدن قلعه پرتغالی ها، دره نمک طلایی، غار نمکی، کوه رنگ ها و دره رنگین کمان، کوه برفی، دره مجسمه، دورنمای ساحل لاک پشت ها، ساحل معدن خاک سرخ و جنگل حرای هرمز تنها گوشه ای از بازدیدهای جذابی است که می توانید در هرمز داشته باشید.

دست کم یک روز در جریان این سفر، پیش از طلوع خورشید بیدار شوید تا دیدن طلوع را در این جزیره شگفت انگیز از دست ندهید. یک روز عصر هم یک ساعت از قبل از غروب، از بومی ها بخواهید با قایق شما را به سمت جنوبی جزیره ببرند تا یکی از زیباترین غروب های عمرتان را ببینید.

ملاقات با مردمان بومی، خوردن غذاهای لذیذ محلی، تجربه ماهی گیری در خلیج فارس و … تجاربی هستند که سفر به این جزیره را ارزشمند تر می کنند. برای اقامت در این جزیره نگران نباشید. اقامتگاه های بومگردی و خانه های محلی مردمان شریف این جزیره در انتظار شما هستند تا خاطرات خوشی برایتان رقم بزنند.

اما در کنار کارهایی که باید در این جزیره آنها را تجربه کنید، کارهایی هم برای «انجام ندادن» وجود دارد. هرگز از خاک هرمز به عنوان سوغات به شهر خود نبرید؛ خواه قرار باشد آن را بخرید، خواه قرار باشد خودتان از زمین جزیره آن را بردارید. خرید برخی به اصطلاح سوغاتی های دریایی نظیر صدف یا آبزیان تاکسیدرمی شده از مردم محلی، نیز می تواند به اکوسیستم این جزیره آسیب بزند.

پس این امر نیز جزو کارهایی است که نباید در این سفر انجام داد. سفر به چنین مقاصدی، باید همراه با بینش عمیق نسبت به شکننده بودن پایداری محیط انجام شود. سعی کنید با این دیدگاه به هرمز سفر کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.