گردشگری و توریسم

قرآن تاریخی مسروقه در کتابخانه رژیم صهیونیستی پیدا شد

به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری «الجزیره»، فعالان مغربی در شبکه‌های اجتماعی با اعلام سرقت قرآن نایاب مغربی توسط رژیم صهیونیستی که قدمت آن را متعلق به ده قرن قبل دانستند، خشم خود را ابراز کردند.
هرچند که این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی آثار باستانی دیگر کشورها را به سرقت می برد، اما مساله به سرقت رفتن دست نوشته های نفیس کشورها و پیدا شدن آن در اماکن دیگر همواره با خشم و محکومیت مردمی مواجه است.
بر اساس گزارش الجزیره، قرآن ارائه شده در کتابخانه رژیم صهیونیستی، درختی است که جنگل را پنهان می کند.
«عبد الصمد بلکبیر» استاد دانشگاه مغرب در این خصوص گفت: سرقت قرآن دست نوشته و نفیس مغرب امری جدا از اقدامات تجاوزکارانه صهیونیسم جهانی، برای به زانو درآوردن ملت ها به طرق مختلف نیست.
بلکبیر این اقدام را مغایر با اصول انسانی دانست و پایه و اساس آن را مبتنی بر ریا و ضربه زدن به وجدان دیگران خواند و گفت: رژیم صهیونیستی اشغالگر نه تنها هر آنچه در فلسطین وجود دارد متعلق به خود می داند بلکه به دلیل فقر فرهنگی مدعی است هر چه روی زمین هست، متعلق به این رژیم غاصب است.
بلکبیر درباره امکان استرداد قرآن خطی و دیگر آثار باستانی کشورش از رژیم صهیونیستی گفت: این امر در دست مسئولان عالی رتبه کشور است که در این زمینه به ویژه استرداد قرآن نایاب اقدام کنند حتی به قیمت خرید آن از رژیم اشغالگر، هر چند که ارزش آن قابل قیاس نیست و در صورتی که رژیم صهیونیستی مجاب نشد باید به قوانین بین المللی پناه برد.
رژیم صهیونیستی علاوه بر قرآن مغربی، دست نوشته ها وکتاب های خطی زیادی در دانشگاه خود به نمایش گذاشته که در سال 1948 از فلسطین و دیگر کشورها به سرقت برده است.
«احمد ویحمان» رئیس انجمن ملی مخالفت با عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی گفت: قرآن به سرقت رفته و عرضه شده در سایت کتابخانه رژیم صهیونیستی همان قرآنی است که دست نویس بوده و با آب طلا در دوران «بنی مرین ابوالحسن» نوشته شده و توسط سلطان مراکش به پسر صلاح الدین ایوبی هدیه داده شده است.
ویحمان افزود: علاوه بر این قرآن، اسناد و شواهد تاریخی دیگری از این کشور در کتابخانه رژیم صهیونیستی دیده شده است که بیانگر اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به میراث فرهنگی مراکش است.
ویحمان خواستار اقدام جامعه دانشگاهیان برای کشف بیشتر سرقت های رژیم صهیونیستی شد و از مسئولان قضایی مغرب خواست فورا با ارائه شکوائیه ای به دستگاه قضایی بین‌المللی، آثار باستانی به سرقت رفته کشورش هنگام حمله نظامیان صهیونیست به ساکنان مغربی قدس اشغالی در سال 1967 را باز پس گیرند.
پیش از این فلسطین، غارت آثار باستانی خود از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و نمایش آثار مسروقه را مغایر با قانون بین‌الملل درباره آثار باستانی دانست به ویژه که این امر با میانجگیری محافل بین‌المللی می تواند، یک قدرت اشغالگر را از حفاری های باستان شناسی در قلمرو اشغالی باز می دارد.
فراهنگ**1453**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


سرقت


قرآن مراکشی


رزیم صهیونیستی