گردشگری و توریسم

برندسازی کویر نیازمند برنامه 10 ساله است

به گزارش ایرنا، محمد رضا مجیدی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اگر بنا باشد برای اقتصاد استان اتفاقی بیافتد راه آن اهمیت دادن به ارزش های فرهنگی و گردشگری است که باید برای آن برنامه های بلند مدت تعریف شود.
وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین المللی بیابان لوت در اردیبهشت ماه سال آینده افزود: این همایش با همکاری دانشگاه بیرجند ، اتاق بازرگانی و سایر دستگاه های استان برنامه ریزی شده که هدف اصلی آن شناساندن کویر لوت در عرصه های ملی و بین المللی است.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر نقش رسانه و دانشگاه در معرفی پتانسیل های هر منطقه بیان کرد: موفقیت همه فعالیت ها در عرصه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند همراهی دو رکن رسانه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: دانشگاه برای تامین محتوا و پشتوانه علمی و رسانه از لحاظ پل ارتباطی با افکار عمومی حائز اهمیت است.
مجیدی یادآور شد: بسیاری از فعالیت های ارزشمند در کشور اتفاق می افتد که اگر با عنصر رسانه همراه باشد انتقاد افکار عمومی، انتقال مطالبات و نوع نگاه به اصحاب سیاستگذار به آسانی صورت می گیرد.
وی از بیابان لوت به عنوان یک سرمایه بزرگ ملی در حوزه های طبیعی و فرهنگی یاد کرد و گفت: استفاده مطلوب از این فرصت برای شناساندن شرق ایران مهم است.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: سرمایه های فراوانی در کویر لوت وجود دارد که با معرفی آن زمینه جذب سرمایه گذاران در حوزه های مختلف و علاقه مند کردن جامعه گردشگری جهانی به این سرمایه فراهم می شود.
وی یادآور شد: پاسداشت بیابان لوت به عنوان یک اثر ارزشمند جهانی برای آیندگان از دیگر دستاوردهای معرفی آن خواهد بود.
مجیدی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری پایدار، امروز جایگاه ویژه ای دارد گفت: این نوع گردشگری استفاده مطلوب از یک اثر یا پدیده در شرایط حال و حفظ آن برای آیندگان است.
وی با بیان اینکه بیابان لوت اولین اثر طبیعی ثبت جهانی یونسکو بوده است ادامه داد: تا قبل از آن آثار ثبت شده فرهنگی یا چشم انداز طبیعی بوده، اما این ثبت جهانی که به سختی صورت گرفته مسئولیت مردم را در حاشیه کویر لوت و کل کشور مضاعف می کند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی اظهار داشت: مدیریت درست در شرایط حال مهم است تا از رهگذر این اثر، اقتصاد جوامع محلی رونق پیدا کند.
وی گفت: از سوی دیگر با توجه به لزوم ارایه گزارش های نوبه ای به یونسکو برای رعایت استانداردهای لازم، باید افکار عمومی نسبت به بهره برداری از این اثر حساس شود.
مجیدی نقش رسانه ها را در این زمینه مهم برشمرد و افزود: آموزش خبرنگار تخصصی گردشگری با همین رویکرد در استان آغاز می شود.
وی با بیان اینکه تعداد خبرنگاران تخصصی گردشگری در کشور محدود هستند عنوان کرد: خبرنگاران این حوزه باید کنار علم و سابقه کار در حوزه ارتباطات، از دانش گردشگری نیز بهره مند باشند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از اهداف این کمیسیون نیز تربیت خبرنگار گردشگری به ویژه حوزه بیابان لوت است چرا که معتقدیم قلم خبرنگاران می تواند در سطح ملی و بین المللی اثرگذار باشد.
وی اظهار داشت: تربیت خبرنگار تخصصی راه را برای ورود خبرنگاران استان به رویدادهای مهم ملی و بین المللی در حوزه اطلاع رسانی گردشگری همواره می کند.
مجیدی یکی از نیازهای استان را راه اندازی رشته روزنامه نگاری دانست و گفت: همایش کویر لوت این دغدغه را بیشتر کرده که امیدواریم از طریق آموزش علمی و کاربردی محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش بین المللی کویر لوت یک حرکت مردمی است افزود: به طور قطع به برکت حضور مردم این اقدام ماندگار خواهد شود و آثار آن در لایه های مختلف اجتماعی نمود پیدا می کند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت بیابان لوت انتظار می رود که خبرنگاران به این موضوع فارغ از کارهای موظفی وارد شوند و با این باور که توسعه استان از رهگذر گردشگری است قلم ها را فعال کنند.
وی جهانی شدن باغ اکبریه، قنات بلده ، علامه عبدالعلی بیرجند، صنایع دستی خراشاد و بیابان لوت را از اقدامات مهم استان در چند سال اخیر برشمرد و بیان کرد: این موضوع ایجاب می کند که شبکه مواریث طبیعی ، مشاهیر و مفاخر در استان شکل گیرد.
مجیدی شناخت مشاهیر انقلاب استان در آستانه چهل سالگی انقلاب را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شخصیت ها انبوه داده ها و اطلاعات هستند که باید مورد توجه رسانه ها باشند.
وی با تاکید بر اینکه سند گردشگری، میراث پایه است یادآور شد: کشور ما می تواند در حوزه های علمی، میراث فرهنگی، بومگردی و کویر از گردشگری استفاده کند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی همه این اتفاقات را در گرو حضور پررنگ رسانه ها دانست و افزود: مطرح شدن خراسان جنوبی در سطح ملی و بین المللی از جمله اقداماتی است که رسانه ها می توانند برای توسعه استان دنبال کنند.
وی ابراز امیدواری کرد؛ برنامه های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند به خصوص در بخش رسانه الگویی برای سایر استان ها باشد.
مجیدی گفت: انتظار می رود رسانه های استان در فرصت باقی مانده تا برگزاری همایش بین المللی کویر لوت به تولید محتوایی بپردازند که در سطوح بالا نمود پیدا کرده و رسانه های بین المللی نیز از این مطالب استفاده کنند.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینک پرداختن به مباحث اجتماعی از بعد گردشگری می تواند به حساس سازی جامعه کمک کند ادامه داد: تاثیری که صنعت گردشگری می تواند بر کاهش بیکاری، طلاق و غیره داشته باشد قطعا در حل معضلات اجتماعی دیده خواهد شد.
وی اظهار داشت: گردشگری امروزه از یک پدیده لوکس به سمت فعال شدن اقتصاد جوامع پیش رفته و بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا نیز درآمد اول خود را از گردشگری به دست می آورند.
مجیدی با تاکید بر اینکه عظمت فرهنگ و تمدن بشری باید برای کشور درآمد زا باشد افزود: اشتغال زایی و کسب درآمد از این مسیر بر بی اثر کردن تحریم ها نیز موثر است.
وی گفت: سال آینده در جشنواره مطبوعات جایزه بیابان لوت را در نظر می گیریم تا از هم اکنون قلم ها به سمت برند سازی این کویر شروع شود.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه رسانه کویر می تواند در قالب های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری فعالیت کند افزود: شکل دهی این نوع رسانه مهم است که به دنبال آن هستیم.
وی یادآور شد: تاکید مقام معظم رهبری بر صنعت گردشگری و اسناد بالادستی نشان می دهد که باید توسعه هر منطقه از طریق ظرفیت های گردشگری چه در بحث زیارت، میراث فرهنگی، سلامت یا جاذبه های طبیعی مدیریت شود.
مجیدی ادامه داد: اگر در خراسان جنوبی هم اندیشی، همزبانی، همکاری، همگرایی و هم افزایی وجود داشته باشد به طور قطع در این مسیر موفق خواهیم بود.
مجیدی بر ایجاد موج امید در جامعه به خصوص شرایط حساس فعلی تاکید کرد و گفت: حاشیه سازی و دامن زدن به آن، منافع کشور را به خطر می اندازد که رسانه ها در پیشگیری از آن نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به اعلام آمادگی سایر استان ها برای حضور در همایش بین المللی کویر لوت افزود: این همایش از سال های آینده بین استان های محدوده بیابان، نوبتی خواهد شد اما دبیرخانه دائمی آن در اتاق و دانشگاه بیرجند شکل می گیرد تا به سمت برند شدن کویر پیش برویم.
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی یکی از اهداف پنهان همایش بین المللی کویر لوت را مقابله با تحریم ها عنوان کرد و ادامه داد: از این منظر توانستیم فرصت های سرمایه گذاری در حوزه مختلف از جمله صنعت حمل و نقل را پیگیری کنیم که خبرهای امیدبخش در بحث پروازها نیز به زودی شنیده می شود.
نخستین همایش بین المللی کویر لوت با محوریت اتاق های بازرگانی سه استان حاشیه کویر (خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان) اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
گردشگری پایدار و توسعه اجتماعات محلی، شناسایی و ارتقای زنجیره ارزش در بخش گردشگری، گردشگری و اقتصاد محلی، جاذبه های گردشگری بیابان لوت، ژئوتوریسم و بیابان لوت، توریسم ورزشی و بیابان لوت، مزیت‌های گردشگری بیابان لوت، اکوتوریسم و بیابان لوت، حمل و نقل و گردشگری، بازارهای هدف گردشگری بیابان لوت از محورهای این همایش است.
بیابان لوت به صورت مشترک بین خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در 29 مرداد ماه 1393 در فهرست میراث طبیعی ملی قرار گرفته و پرونده این اثر در سال 2016 در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.
9893 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کویر


رسانه