گردشگری و توریسم

هر فلز که هنری بر آن انجام می شود جز صنایع دستی است

به گزارش ایرنا، عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در میزگرد ایرنا اصفهان با عنوان ‘ چالش های فراروی صنایع دستی’ قرار گرفتن رشته های صنایع دستی در صنوف دیگر را یکی از چالش های فراروی این صنایع اعلام کرد.
غلامعلی فیض الهی استاد دانشگاه هنر اصفهان در این میزگرد قرار گرفتن رشته های صنایع دستی در اتحادیه های سایر صنوف را اشتباه دانست و گفت: برخی از اتحادیه هایی که صنایع دستی به آنها واگذار شده است نمی توانند درباره تولیدات و منسوجات این صنایع اظهارنظر کارشناسی کنند.
جعفر جعفرصالحی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: طبق اعلام اتحادیه صنایع دستی استان 14 رسته صنایع دستی به سایر اتحادیه های صنفی واگذار شده است.
رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در واکنش به ادعاهای مطرح شده گفت: رسته های صنوف از اتاق اصناف ایران کدگذاری می شوند و اختصاص این صنوف به اتحادیه ها از سوی اتاق اصناف کشور و در سطح ملی انجام می شود.
وی تصریح کرد: چنانچه اختلافی بین اتحادیه های صنوف وجود داشته باشد در کمیسیون تشخیص اتاق اصناف ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: رسته ای که قرار است به یک اتحادیه صنفی اختصاص یابد ابتدا در صحن علنی اتاق اصناف ایران مطرح می شود و پس از انجام دفاعیات موافقان و مخالفان به تصویب می رسد.
رئیس اتاق اصناف اصفهان اضافه کرد: پس از آن، موضوع در کمیته کارشناسی کمیسیون نظارت اتاق اصناف ایران بررسی و پس از تصویب در صحن علنی این کمیسیون که متشکل از 14عضو اصلی است به اتحادیه مربوطه ابلاغ می شود.
جهانگیری صنایع دستی را اشتغالزا دانست و افزود: ما از صنایع دستی دفاع می کنیم و معتقدیم صنوفی که کارهای هنری با دست بر روی فلزات انجام می دهند باید در زیر مجموعه صنایع دستی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه برخی از هنرهای دستی بر روی فلزات گرانبها از جمله مس یا نقره انجام می شود در عین حال تصریح کرد: به عنوان مثال ما نمی توانیم بپذیریم که چون این هنر بر روی مس انجام شده است، صنایع دستی نیست یا بر عکس چون صنایع دستی هست با اتحادیه های مرتبط با فلزات بی ارتباط است.
رئیس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: ما اگر کار دستی بر روی برنج، نقره یا سایر فلزات گرانبها انجام می شود را به عنوان صنایع دستی می پذیریم اما اینکه هرچه منسوجات مس و فلز هست، جز صنایع دستی است را نمی پذیریم زیرا یکسری از منسوجات نقره و طلا توسط دستگاه انجام می شود.
به گفته وی ارزش یابی و تعیین درصد عیار طلا و نقره تخصص های خاص خود را نیاز دارد که اتحادیه طلا و جواهر مرجع کارشناسی عیار سنجی این فلزات است و باید یکسری صنوف زیر مجموعه آن باشند.
جهانگیری با بیان اینکه تداخل بصورت موردی بین اصناف وجود دارد، گفت: اما اینکه متصور شویم رسته مس بطور کلی به صنایع دستی اختصاص یابد و سایر اتحادیه ها حق استفاده از آن را ندارند، زیاده خواهی است.
وی با بیان اینکه هر فلزی که کار صنایع دستی بر روی آن انجام می شود را جز رسته صنایع دستی محسوب می کنیم، بیان کرد: اما اینکه گفته شود کل منسوجات نقره باید زیر مجموعه اتحادیه صنایع دستی قرار گیرند، غیر منطقی است زیرا سایر اتحادیه ها از جمله طلا و جواهر مرجع کارشناسی برای تعیین میزان عیار این فلزات هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه سابقه قرارگرفتن برخی از رشته های صنایع دستی در سایر صنوف به سال ها قبل بر می گردد، گفت: در 2 سال گذشته همکاری خوبی را با اتاق اصناف و بخش نظام صنفی سازمان صنعت معدن و تجارت استان داشتیم و بخش هایی از این موضوع حل شده و بخش هایی از آن حل نشده است.
فریدون اله یاری اظهارداشت: برای بخش هایی که حل نشده است نیز توافقاتی انجام شده است و امیدواریم همکاری بین اتحادیه صنایع دستی و صنوف دیگر استمرار داشته باشد و بتوانیم مشکل را حل کنیم.
وی بیان کرد: ماهیت فعالیت صنایع دستی متفاوت است و شاید فعالیت این صنایع با برخی از صنوف شباهت داشته باشد اما کار صنایع دستی و معیارهای ارزشی آن متفاوت است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: همکاری های خود با اتاق اصناف و اتحادیه های سایر صنوف را ادامه می دهیم و امیدوارم در این زمینه به نتایج مثبتی دست یابیم.
ه گزارش ایرنا، از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران محسوب می شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرنها پیش تا دوره معاصر به مناره ها، مساجد، قصرها و بناهای تاریخی جلوه ای خاص و جذاب بخشیده است.
همچنین هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به جایگاه بی بدیل هنر اصفهان گواهی می دهد.
علاوه براین صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
/6026/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


رسته


صنوف


صنايع دستي