گردشگری و توریسم

نگرانی عمومی از عبور خط سوم ریلی از تپه حصار دامغان

به گزارش ایرنا، تپه حصار دامغان اولین بار توسط «اریخ اشمیت» از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد کاوش قرار گرفت، در نتیجه کاوش‌ها، روشن شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است، از زمان کاوش‌های اشمیت در تپه حصار این محوطه به‌ عنوان یکی از محوطه ‌های مبنا برای شناسایی فرهنگ‌های همزمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان ‌شناسان است.
مجموعه تپه حصار دامغان مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح است که در 24 شهریور سال 1310 به شماره 40 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
با عبور دو خط راه آهن از میان مجموعه تپه حصار دامغان به عنوان یکی از آثار بی نظیر تاریخی، این مجموعه دچار خسارت های فراوانی در طول این سال ها شده است.
این مجموعه تاریخی در مسیر اصلی ریلی تهران- مشهد و در فاصله پنج کیلومتری مسیر ریلی شهر دامغان به شاهرود قرار دارد و با عبور روزانه 80 رام قطار، در حال تخریب و نابودی است.
تمام قطارهای تهران- مشهد در مسیر رفت و برگشت، در دو خط ریلی، از دل تپه حصار دامغان عبور می کند که این امر سبب فرسایش و آسیب به این مجموعه و برهم خوردن زیبایی این بنای تاریخی شده است.
روزانه 80 رام قطار از ناحیه راه آهن شمال شرق(1) در استان سمنان عبور می کند، این ناحیه دو خط ریلی رفت و برگشت دارد که در جنوب دامغان از دل مجموعه تاریخی تپه حصار می گذرد و باید برای حفظ این میراث کهن و جلوگیری از تخریب آن اقدام کرد.
جا به جایی ریل قطاری که از مجموعه تاریخی هفت هزار ساله تپه حصار دامغان عبور می کند، به یک درخواست ملی تبدیل شده است.
به گفته کارشناسان، عبور قطارهایی که از پیکره تپه حصار دامغان می گذرد تا سال های آینده اثری از این میراث کهن برجای نخواهد گذاشت و باید با جا به جایی خط ریلی قطار و یا احداث پل برای خط ریلی، برای حفظ و احیاء این اثر ملی اقدام کرد.

** دغدغه سمن ها برای مراقبت از تپه حصار
در روزهای گذشته جمعی از تشکل های مردم نهاد استان های سمنان، تهران، البرز، قزوین، مازندران و گلستان در بازدید از این بنای تاریخی اعتراض خود مبنی بر عبور ریل از این مجموعه را اعلام کردند.
این تشکل های مردمی در نامه ای به معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر راه وشهرسازی اعلام کردند: مجموعه باستانی تپه حصار دامغان، دارای قدمتی بالغ بر 7 هزار سال است که یکی از مهمترین تپه های پیش از تاریخ ایران زمین محسوب می شود.
در ادامه نامه آمده است: کاوش های صورت گرفته در این مجموعه نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه این اثر در فرهنگ و تمدن سرزمین ما است. این تشکل های مردمی اضافه کردند: آنچه که این گنج نهفته در دل خاک را رنج می دهد بی تدبیری کسانی است که قریب به 80 سال پیش با کشیدن ریل راه آهن از میانه این محوطه باستانی زخمی بر پیکرش نشاندند و متاسفانه این بی تدبیری با کشیدن خط دوم راه آهن در دهه هفتاد تکرار شد و لرزه عبور 80 قطاری که روزانه از دل تپه حصار می گذرد، نفس میراث هفت هزار ساله را به شماره انداخته است.

** نگرانی از عبور خط سوم ریلی از تپه حصار
در ادامه نامه درخواستی تشکل های مردمی آمده است: این روزها زمزمه های کشیده شدن خط سوم و برقی شدن مسیر ریلی نگرانی هایی را به وجود آورده است که بیم آن می رود بار دیگر استخوان تاریخ و فرهنگ ما زیر چرخ های قطار به اصطلاح توسعه خرد شود که ما ضمن ابراز نگرانی از وقوع عملیاتی شدن این طرح انتظار داریم در دولت تدبیر و امید، ضمن بررسی کارشناسی جامع در این خصوص، زمینه جا به جایی ریل های موجود نیز فراهم و اجرا شود.
جمعی از سازمان های مردم نهاد کشور در ادامه بیان کردند: با عنایت به وجود مسیرهای جایگزین در نزدیکی مجموعه و به منظور ارج نهادن به جایگاه میراث فرهنگی و تمدن ایران زمین، دستور فرمایید در جهت مرهم نهادن بر این زخم 80 ساله تدابیر لازم اتخاذ شود تا زمینه امید به آینده در نزد دوستداران میراث فرهنگی مهیا گردد و تصویر زیبا و ستودنی از تدبیر مسئولان محترم این سرزمین در صحنه بین المللی ثبت و ماندگار گردد.

** خط سوم قطار تهران- مشهد از تپه حصار عبور نمی کند
میرکل راه آهن شمال شرق (1) خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان مجلس و دوستداران بناهای تاریخی نسبت به عبور ریل قطار از اطراف این تپه موضع گیری هایی داشته اند که در بعضی موارد این اظهارنظرها کارشناسی نیست.
فرشاد زادخور با بیان اینکه عبور خط سه ریل قطار پرسرعت تهران- مشهد از تپه حصار دامغان به هیچ عنوان مطرح نیست، گفت: این اداره کل از نشست های تخصصی برای ابهام زدایی در میزان تاثیرگذاری عبور خطوط ریلی بر تخریب آثار تاریخی استقبال می کند.

** تپه حصار نماد تمدن ایران زمین است
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: تپه حصار، تمدن ایران است که سال های طولانی مورد تهاجم ریل راه آهن قرار گرفته است.
مهدی قاسمی اضافه کرد: برداشته شدن ریل راه آهن این روزها به یک مطالبه جدی از سوی سازمان های مردم نهاد کشور و مردم دامغان تبدیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان در کنار مردم در حال پیگیری این موضوع است که تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: امیدواریم با همت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مربوطه، ریل راه آهن در آینده ای نزدیک از دل این مجموعه جدا شود.
9856/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


تپه حصار دامغان


خط راه آهن