گردشگری و توریسم

17 اثر صنایع دستی خراسان جنوبی دارای نشان ملی است

به گزارش ایرنا حسین عباس زاده عصر دوشنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری سومین نمایشگاه منطقه ای شرق کشور در قاین افزود: امیدواریم که سفره آردی قاینات به عنوان اولین دست بافته در استان بتواند مهر اصالت یونسکو را دریافت کند.
وی با بیان اینکه قاینات این ظرفیت را دارد که روستاهای ملی و جهانی داشته باشد گفت: پلاس بافی، جاجیم بافی و سفره آردی از ظرفیت های شهرستان قاینات است که در معرفی روستاها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.
وی از پیگیری اعتبار ملی برای پلاس بافی خبر داد و افزود: روستای فلک شهرستان قاینات به عنوان روستای پایلوت در این صنعت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
عباس زاده با اشاره به اینکه صنایع دستی به عنوان منشاء اصلی ارتزاق مردم و به خصوص روستاییان و عشایر خراسان جنوبی است افزود: سومین نمایشگاه منطقه ای شرق کشور در این استان از هفتم تا 11 بهمن ماه به میزبانی شهرستان قاینات برگزار می شود.
وی یادآور شد: این نمایشگاه ها برای هنرمندان در شهرستان ها درآمدزاست و از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات هم گفت: سومین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و سوغات محلی شرق کشور دهه فجر امسال در این شهرستان برگزار می شود.
شاهرخ عباس پور اسفدن افزود: این نمایشگاه با حضور هنرمندانی از استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با 70 غرفه در شهر قاین از 7 تا 11 بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.
وی اظهار داشت: 250 هنرمند و فعال صنعتگر در رشته های مختلف از جمله جاجیم بافی، پلاس بافی، حوله بافی، ساخت ابزارهای چوبی، آهنگری، چلنگری و… در این شهرستان فعالیت دارند که نشان از ظرفیت و پتانسیل بالای هنرمندان صنایع دستی قاینات است.
وی با بیان اینکه مرکز آموزش، تولید و فروش محصولات صنایع دستی در این شهرستان فعال است گفت: اولین بازارچه صنایع دستی این شهرستان در شهر خضری دشت بیاض با اعتبار یک میلیارد ریال احداث شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات یادآور شد: به دلیل موقعیت استراتژیک نیز استانداری برای احداث بازار بزرگ صنایع دستی در شهر قاین 6 میلیارد ریال اختصاص داد که تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی گفت: در 18 ماه گذشته هنرمندان قاینات در بیش از 30 نمایشگاه داخلی و خارج از استان شرکت داشته اند که یک میلیارد و 380 میلیون تومان عاید هنرمندان شهرستان شده است و مقام نخست استان را نیز کسب کرده اند.
عباس پور از دریافت هشت نشان ملی صنایع دستی قاینات در رشته های سفره آردی و حوله بافی خبر داد و گفت: در این زمینه نیز رتبه نخست استان متعلق به این شهرستان است.
وی از اختصاص یک میلیارد و 110 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و سامانه کارا به سه طرح صنایع دستی برای حمایت از هنرمندان شهرستان خبر داد.
فرماندار قاینات هم در این نشست با تاکید بر همکاری مسئولان شهرستان برای برگزاری سومین نمایشگاه منطقه ای شرق کشور گفت: باید از این فرصت در جهت شناسایی صنایع دستی شهرستان استفاده کنیم.
محمد کریمی افزود: یکی از دغدغه های تولید کنندگان ما بازار فروش برای تولیدات است که باید زمینه های فروش تولیدات این هنرمندان فراهم شود.
وی بیان کرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در این شهرستان فرصت بسیار مناسب و مغتنمی برای معرفی توانمندی های 250 هنرمند قاینات در حوزه های مختلف صنایع دستی است.
شهرستان قاینات با جمعیت 116 هزار و 181 نفر در شمال خراسان جنوبی واقع شده و شهر قاین در 100 کیلومتری شمال بیرجند مرکز استان قرار دارد.
7218 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


قاینات