گردشگری و توریسم

آغاز بررسی‌های تکمیلی باستان شناسی قزوین در بوئین زهرا

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی سرپرست هیات باستان شناسی گفت: جایگاه ویژه دشت قزوین در ادبیات باستان شناسی کشور و به ویژه یافته‌های باستان شناختی محوطه‌های مهم پیش از تاریخ از قبیل «زاغه»، «سگزآباد» و «تپه قبرستان» و … باعث به وجود آمدن این ذهنیت شده که گویا پژوهش های باستان شناسی این خطه از کشورمان در حد مطلوب انجام شده است.
این باستان شناس افزود : این درحالیست که بررسی تاریخچه مطالعات باستان شناختی دشت قزوین حکایت از آن دارد که به استثناء کاوش های آموزشی – پژوهشی دانشگاه تهران که در طول حدود نیم قرن گذشته تقریبا به صورت مستمر و هدفمند انجام شده، دیگر مطالعات صورت گرفته با وجود دستاوردهای ازرشمند علمی عمدتاً فاقد اهداف بلند مدت و نگاه گسترده بوده است.
وی تصریح کرد: بنابراین انجام پژوهش های هدفمند باستان شناسی با رویکرد درک و دریافت کلی وضعیت تطورات فرهنگی -تاریخی منطقه بسیار ضروری می نماید.
مافی گفت: در این راستا انجام بررسی های باستان شناختی به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی استان قزوین در دستور کار قرار گرفته و پیش تر تمام شهرستان «آبیک» در چهار فصل کاری مورد بررسی واقع شد.
وی افزود : در تداوم این مطالعات و به عنوان گام نخست در شهرستان بوئین زهرا برنامه پژوهشی «بررسی باستان شناختی دهستان زهرای پائین بخش مرکزی شهرستان بوئین زهرا، استان قزوین» با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغازشد.
او مهمترین اهداف این پژوهش را کمک به تکمیل نقشه باستان شناسی استان قزوین ، بازشناسی مکان ها و محوطه‌های باستانی منطقه به منظور تسهیل در تدوین برنامه جامع پژوهش های آتی و شناسایی، معرفی و فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تشکیل پرونده ثبتی اعلام کرد.
وی ادامه داد: ارزیابی مجدد گاه‌نگاری های ارائه شده در خصوص تطورات تاریخی-فرهنگی منطقه، مطالعه برهم کنش های احتمالی فرهنگی منطقه با مناطق مجاور و ارزیابی وضعیت محوطه‌های باستانی با هدف شناسایی آسیب ها و تهدیدات، با رویکرد ارائه راهکارهای حفاظت حداکثری نیز از اهداف این پژوهش است.
فراهنگ **1085**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


باستان شناسی


قزوین