گردشگری و توریسم

16میلیارد تومان تسهیلات برای رونق صنایع دستی جذب شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ پروانه حیدری روز دوشنبه در نشست خبری برگزاری کارگاه ملی صنایع دستی در هتل پارسیان کرمانشاه افزود: رقم این تسهیلات بالا است و کرمانشاه در این زمینه جزو استان های پیشرو در جذب این تسهیلات است.
وی با بیان اینکه سامانه ای برای ثبت مشخصات هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه طراحی و فعال شده است، گفت: تاکنون 15 هزار نفر هنرمند صنایع دستی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد 11 هزار نفر فعال هستند.
به گفته او ، تمام روندهای کاری هنرمندان صنایع دستی از جمله صدور مجوزها، کارت شناسایی، جواز تاسیس و سایر موارد در این سامانه انجام می شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: صنایع دستی مصداق واقعی کالای ایرانی است و با کمترین سرمایه ای در این بخش می توان شغل ایجاد کرد.
حیدری افزود: از طریق اعطای وام ارزان قیمت از محل تسهیلات روستایی عشایری از هنرمندان صنایع دستی برای رونق بخشیدن به فعالیت خود حمایت می کنیم.
وی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه هرسین به عنوان شهر گلیم کشور ثبت شده است، گفت: مقدمات ثبت جهانی گلیم به نام هرسین نیز آغاز شده و امیدواریم در آینده ای نزدیک گلیم به نام هرسین در دنیا ثبت شود.
او استقبال مردم از صنایع دستی را در سال های اخیر خوب دانست و افزود: در قالب برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی زمینه را برای معرفی محصولات صنایع دستی به مردم فراهم می کنیم.
حیدری همچنین به صادرات صنایع دستی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در نیمه اول امسال هشت میلیون دلار صنایع دستی از استان کرمانشاه صادر شده است.
کارگاه ملی صنایع دستی با حضور هنرمندان و صنعتگران استان های مختلف کشور و اساتید حوزه صنایع دستی به مدت چهار روز از 18 تا 21 دی در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
3033/8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


كارگاه آموزشي


كرمانشاه