گردشگری و توریسم

شهر زیرزمینی نوش آباد نیازمند توجه بیشتر است

محمد مشهدی نوش‌آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسوولان سیاسی و میراثی آران و بیدگل نباید موضوع شهر زیرزمینی اویی را معمولی و محلی بدانند، چرا که پربازدید ترین اثر تاریخی شهرستان و دومین اثر پربازدید در منطقه کاشان پس از باغ فین است.
وی افزود: به رغم همه اقدام های صورت گرفته، ادامه کاوش در محوطه آب انبار مرکزی و فضاهای شناسایی‌شده دیگر مانند گارگاه سوم در مسیر پایاب درازه شیخ آباد و تعریف ورودی و خروجی برای این بخش ها بسیار مهم از شهر زیرزمینی که هنوز آماده بازدید نشده و همچنین آغاز کاوش در فضای طولانی زیر مسجد بنی الزهرا(س) به سوی محله بالاده و چهارراه تختگاه ضروری است.
این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: یک فصل کاوش نمی‌تواند این هدف را محقق کند و با توجه به شرایط ویژه شهر زیرزمینی که با خطر تخریب فاضلاب های خانگی رو به رو است، باید مجوز کاوش و تعیین بودجه استمرار داشته باشد.
وی شهر زیرزمینی و کویر مرنجاب را جاذبه های اصلی گردشکری آران و بیدگل دانست و اضافه کرد: این شهرستان در صورت پیگیری‌های لازم و لایروبی فضاهای جدید اویی، به طور قطع به‌ یکی از مهمترین مرکزهای جذب گردشگران داخلی و خارجی در کشور تبدیل خواهد شد.
مشهدی نوش آبادی عنوان کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی، مسئولان شهرستان با کمک در شناسایی فضاهای جدید و معرفی آن در سطح ملی و جهانی می توانند درآمدی پایدار برای منطقه پدید آورند.
وی در ادامه با اشاره به لزوم تمهید و تدوین برنامه و ردیف بودجه‌ای ملی برای بازگشایی فضاهای تو در تو و اسرار آمیز این معماری دستکند، از پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی بابت صدور مجوز حفاری و شهرداری نوش آباد بابت تامین هزینه کاوش ها قدردانی کرد.
این فعال میراث فرهنگی همچنین با قدردانی از تلاش های گروه کاوش شهر زیرزمینی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک بخش تازه‌ای از فضاهای چشمگیر این اثر تاریخی آماده بازدید شود.
به گزارش ایرنا، اویی شهر تاریخی زیرزمینی سه طبقه واقع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل با قدمتی یک هزار و 500 ساله به دوره ساسانیان (صدر اسلام) تا دوره صفوی باز می گردد.
باستان شناسان طول این فضای اعجاب آور را که سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، چندین کیلومتر تخمین می زنند که تا کنون بخش های قابل توجهی از آن لایروبی شده اما تنها بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم در دسترس است.
8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


اثر تاريخي


شهر زيرزميني نوش آباد


آران و بيدگل