اماکن دیدنی ایران

آیا ساخت و ساز غیرمجاز اطراف کاخ گلستان متوقف شده است؟

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ,صنایع دستی آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده ساخت و ساز‌های غیرمجاز اطراف کاخ گلستان را تشریح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با  به تشریح آخرین جزئیات رسیدگی به ساخت و ساز‌های غیر مجاز اطراف کاخ گلستان پرداخت و اظهار کرد:ما در گام اول تمام پرونده ها را آماده کردیم و به بازرسی هم فرستادیم.

وی با بیان اینکه ساختمان باید براساس ضابطه‌ای که ما در نظر گرفتیم ساخته شود، گفت:ضابطه ما در اطراف کاخ گلستان حدود ۸ متر است بنابراین با شهرداری صحبت کردیم که با رایزنی با مالک مشکلات برطرف شود زیرا تخلفاتی در خود پروژه هم وجود دارد و باید در کل زمان ساخت، ناظر ما در پروژه حضور داشته باشد البته مالک قول داده که این تخلفات برطرف شود به هر حال ما تلاش می کنیم که ساختمان بر طبق ضابطه ۲ طبقه ساخته شود البته بحث دادگاه و تخلفات از سوی بازرسی و مجموعه حقوقی سازمان میراث فرهنگی در جریان است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص کیفیت همکاری شهرداری‌ها با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:اگرچه شهرداری‌ها در برخی از نقاط کشور همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی دارند اما برخی از شهرداری‌ها هنوز در این مسیر قرار نگرفته اند ازاین رو نباید اجازه داد که هر کاری انجام بدهند.

وی گفت:شهرداری‌هایی که در مسیر همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته اند، کمک شایانی به ما می‌کنند . برای شهر‌ها و خانه‌های تاریخی باید تلاش کنیم که دستورالعمل‌ها و ضوابط در طرح‌های بالادست دقیق باشد تا مشکلی ایجاد نشود. ما هم‌اکنون دستورالعمل‌ها و ضوابطی را به صورت تدریجی آماده می‌کنیم و در طرح‌های بالادست می‌گذاریم تا تغییر نکنند و در صورت تغییر با ابلاغ ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت میراث فرهنگی وقت در طرح تفصیلی قرار بگیرند تا بسیاری از مشکلات برطرف شود و دیگر شاهد مسائلی مانند ساخت و ساز اطراف کاخ گلستان نباشیم.

گفتنی است پرونده رسیدگی به ساخت و ساز‌های اطراف کاخ گلستان در صورتی مطرح شده و پیگیری می‌شود که این ساخت و ساز‌ها همچنان به دلیل نادیده گرفته شدن ضوابط و دستورالعمل‌ها, ثبت جهانی کاخ گلستان را به خطر انداخته‌اند. در همین راستا در هفته‌های اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی پس از حضور در محل این ساخت و ساز‌ها گفت که به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌شود، اما برخی از خبرگزاری‌ها در روز‌های اخیر بیان کرده‌اند که گویا ساخت و ساز‌ها با اطلاع معاونت میراث فرهنگی شروع شده است.