گردشگری و توریسم

12 اثر سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

علیرضا جلال زایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آثار مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و از محوطه جهانی شهر سوخته کشف شده است.
وی ادامه داد: از جمله آثار ثبت شده در این فهرست پیکره ای به شکل میخ و سر انسان، پیکره خانومی که به صورت نشسته تراشیده شده، جام منقوش نخودی رنگ، خمره پلی کرومی، پیاله مرمری، سرمه دان مرمری، جام منقوش، جام مرمری، مهره صابونی، سرمه دان مرمری، پیاله آبخوری مرمری و یک تنگ منقوش از جمله آثار ثبت شده در این فهرست است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: یک مشعل منقش نیز در حفاری اخیر در محوطه باستانی شهر سوخته کشف که در نوع خود بی نظیر است.
وی تصریح کرد: هم اینک حدود هزار و 800 اثر ثبت شده ملی و سه اثر ثبت شده جهانی شهر سوخته، سفال کلپورگان و بیایان لوت(به صورت مشترک با سایر استانها) متعلق به سیستان و بلوچستان است.
جلالزایی اظهار داشت: حدود پنج هزار شی در موزه جنوب شرق سیستان و بلوچستان در شهر زاهدان نگهداری می شود که تعداد 2 هزار شی ثبت ملی شده و سه هزار شی دیگر در مرحله ثبت قرار دارند و در مجموع 15 هزار شی در مخازن موزه های این استان نگهداری می شود.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندیها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان- زاهدان – زابل، کرمان – زاهدان، کرمان – ایرانشهر و جاسک -کنارک – چابهار امکان پذیر است.
9914**3213/1352

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ثبت ملي


شهر سوخته سيستان