اماکن دیدنی ایران

طرح مرمت خانه نائل اصفهان در سال 1396 تدوین شده است / مرمت اثر بعد از رأی نهایی دادگاه

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با ارائه توضیحاتی عنوان کرده است که طرح مرمت خانه نائل اصفهان با تمام جزئیات تدوین شده، با این وصف برای شروع عملیات مرمت این بنای تاریخی در انتظار نهایی شدن حکم دادگاه هستیم.

میراث آریا: در توضیحات این روابط عمومی آمده است:

«با عنایت به اینکه 75درصد این خانه تاریخی در یک دهه گذشته ویران شده بود، عملیات مرمت بخشهای باقیمانده این خانه تاریخی در آبان ماه سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار گرفت. با عنایت به تجهیز کارگاه مرمت و استقرار پیمانکار، متاسفانه متعرضین به این اثر تاریخی، شبانه و در راستای تعریض کوچه پیرامون این خانه تاریخی در دوم آذر ماه سال 1396 اقدام به تخریب باقیمانده این خانه تاریخی نمودند.

مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان پس از اطلاع از تخریب خانه نائل تلاش نمودند تا ضمن تهیه طرح مرمت این اثر تاریخی، اقدام به جمع آوری و بازیابی تزئینات ارزشمند باقیمانده این خانه نمایند.

همچنین این اداره کل در اقدامی دیگر با توجه به احتمال تعریض کوچه های پیرامون این خانه تاریخی اقدام به محصور نمودن زمین این مجموعه در راستای حفظ عرصه و حریم خانه تاریخی و جلوگیری از تعرض به حریم آن نمود.

اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در اقدامی دیگر از طریق تنظیم شکایت به دادسرا موضوع را از طریق مراجع قضائی مورد پیگیری قرار داد، با این وصف هم اکنون حکم اولیه در راستای مجازات متخلفین و مسببین صادر شده و پس از اعتراض مسببین به حکم اولیه، هم اکنون این اداره کل در انتظار نهائی شدن رای دادگاه است.

با توجه به شکایت مطرح شده و صدور رای دادگاه، مسببین پس از صدور حکم نهائی، موظف به تامین خسارت در راستای بازسازی کامل این بنای تاریخی می باشند، لذا هم اکنون ضمن تهیه طرح مرمت در سال گذشته و بازیابی عناصر ارزشمند این خانه تاریخی و همچنین محصور نمودن حریم این خانه تاریخی، در انتظار نهائی شدن رای دادگاه بوده تا پس از آن عملیات مرمت به سرعت آغاز شود.»