گردشگری و توریسم

50 درصد بناهای تاریخی قزوین به دوره قاجاریه اختصاص دارند

محمد علی حضرتی ها روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع 235 بنای تاریخی شامل بقعه ها، آب انبارها، پل ها و برج ها، مساجد، مسجد-مدرسه ها و کاروانسراها، عمارت ها، دروازه ها و حمام ها در استان قزوین وجود دارد که نیمی از آنها مربوط به دوره قاجاریه هستند.
وی با بیان اینکه 13 درصد بناهای تاریخی استان قزوین نیز مربوط به دوره صفوی هستند، گفت: قزوین نیم قرن در این دوره پایتخت ایران بوده که عمارت کاخ چهلستون و سردرب عالی قاپو از جمله مهم ترین آثار باقی مانده مربوط به این دوران در قزوین هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: 10 درصد بناهای تاریخی استان نیز به دوره سلجوقی اختصاص داشته و حدود پنج درصد آنها نیز مربوط به دوره پهلوی اول است.
حضرتی ها گفت: 22 درصد بناهای تاریخی استان قزوین مربوط به دیگر دوره های تاریخی از جمله ایلخانی و تیموری و ساسانی هستند.
وی با بیان اینکه یک بنای دوره اشکانی نیز در قزوین به ثبت رسیده است، اظهار داشت: سال گذشته در کاوش های مربوط به پیش از مرمت بنایچهارطاقی حسن آباد الموت غربی که پیش از این اقدام گمان می رفت مربوط به دوره ساسانی است، مشخص شد این بنا مربوط به دوره اشکانی است.
این مسئول گفت: البته قدمت برخی آثار تاریخی قزوین که متفاوت از بناها تعریف می شوند بسیار بیشتر است، به عنوان نمونه قزوین دارای بیش از 2 هزار محوطه پیش از تاریخ بوده که دارای نشانه های تمدنی چندهزار ساله هستند.
استان قزوین دارای بیش از 1300 اثر تاریخی و طبیعی ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی است.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بناهاي تاريخي


قزوين