اخبار گردشگری

گردشگرنماها ثبت جهانی لوت را به خطر انداختند

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: شهداد می تواند مقصد جهانی بوم گردی شود، گفت: امیدواریم با تحت کنترل قرار دادن برخی برنامه ها از جمله برنامه های ورزشی از اثر جهانی بیابان لوت محافظت کنیم.

محمد حسن طالبیان در جلسه مشترک کمیسیون های امنیت و توسعه پایدار مناطق کویری و نظارت بر امنیت گردشگران استان کرمان برگزار شد، اظهار کرد: پس از ثبت بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو وظیفه ما در خصوص حفاظت و نگهداری از این اثر منحصر به فرد بسیار خطیر و حساس شده است.

در راستای تحقق بخشیدن به این امر مهم باید دستگاههای متفاوتی همچون منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی و غیره به یک مدیریت یکپارچه برسند که مطمئنا سازمان میراث فرهنگی به لحاظ داشتن تخصص لازم می تواند این مدیریت را برعهده گیرد.

طالبیان با اشاره به اینکه حفاظت از طبیعت بیابان لوت باید در اولویت کار قرار گیرد، افزود: نباید با سهل انگاری برخی از گردشگرنماها و رعایت نکردن برخی از معیارها و قوانین یونسکو مسئله ثبت جهانی بیابان لوت را به خطر انداخت و طبیعت بکر این منطقه را از بین برد.

وی با اشاره به اینکه بیابان لوت در استان کرمان دارای سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز است، اظهار کرد: توصیه می شود گردشگران برای دیدن از بیابان لوت فقط از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز و با حضور راهنمای گردشگری آشنا به محیط در محدوده های مجاز وارد شوند.

طالبیان با بیان اینکه با وجود یک مدیریت یکپارچه، گردشگران به راحتی می توانند در مسیرهای گردشگری این منطقه وارد شوند، افزود: از آنجا که 70 درصد وسعت بیابان لوت در استان کرمان قرار دارد بنابراین اکثر گردشگران از سمت استان کرمان وارد بیابان لوت و منطقه شهداد می شوند.

طالبیان با بیان اینکه شهداد می تواند مقصد جهانی بوم گردی شود، افزود: راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی برای مردم این منطقه توجیه اقتصادی داشته و توانسته آنها را از لحاظ مالی تامین کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست برای کسانی که در حاشیه کویر زندگی می کنند بسیار مقدس است، افزود: وظیفه تخصصی سازمان میراث فرهنگی در درجه اول حفظ طبیعت بکر بیابان لوت است که امیدواریم با تحت کنترل قرار دادن برخی برنامه ها از جمله برنامه های ورزشی از این اثر جهانی محافظت کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری تسنیم » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.