اخبار گردشگری

غاری 70 میلیون ساله که لانه کبوترها شده

غاری 70 میلیون ساله که در قدیم قدما و قبل از قرون وسطی خانه انسانها بوده، دومین غار بزرگ آبی ایران محسوب می شود و حالا مسئولان ذیربط شهرستان مهاباد که غاز در منطقه آنها قرار گرفته می خواهند دست و رویی سرش بکشند و به اصطلاح رنگ و رویی به آن ببخشند.

شجاعی، فرماندار مهاباد گفته است، در سال جاری بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای طرح های عمرانی مناطق گردشگری مهاباد از جمله بازسازی محوطه ورودی غار سهولان، ایجاد آلاچیق و پارکینگ صرف شده است.

غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد – بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد. غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد و این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است. مطالعات غارشناسان نشان می دهد که این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره “کرتاسه” برمی گردد که قدمت آن به ۷۰ میلیون سال قبل باز می گردد.

این غار 100 سال پیش برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۷۳ توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد. مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

در خرداد ماه سال ۷۶ نیز یک کمیته از اعضای غارشناسی آذربایجان غربی این غار را مورد بازدید و مطالعه قرار دادند. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره های دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان ها قرار گرفته است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش است که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی کند.

آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال است. عمق آن با وجود تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است.

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ ها و صخره ها با خزه های سبز و قهوه ای پوشیده شده و گاهی قطرات آب از بالای ایوان ها به روی سطح آب می چکد.

نخستین دریاچه پیش روی گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد که دارای آبی زلال و صاف است. دالان بالای سر این دریاچه افزون بر ۵۰ متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می شود که به دریاچه ها و دالان های بعدی باز می شوند.

ایرج شجاعی، فرماندار با تاکید بر اینکه تقویت زیر ساخت های گردشگری مهاباد به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داده، معرفی جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی مهاباد می تواند منجر به تقویت صنعت گردشگری شود؛ باید به امر بوم گردی به عنوان یک صنعت و شغل توجه ویژه داشت و از این طریق امکان درآمدزایی و ایجاد اشتغال را فراهم کرد.

فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه مهاباد دارای جاذبه های گردشگری فراوانی بوده و یک شهر کاملا توریستی است خاطرنشان کرد: اعطای مجوز به افراد متقاضی احداث مراکز اقامتی بوم گردی و تجهیز مکان های گردشگری به امکانات به روز از جمله اقدامات دولت برای گسترش گردشگری و به دنبال آن ایجاد اشتغال در شهرستان است.

شجاعی با اشاره به اینکه تاکنون 91 اثر تاریخی مهاباد ثبت ملی شده و 30 اثر نیز برای ثبت معرفی شده است، تاکید کرد: زمینی برای ساخت موزه مهاباد که نیاز اساسی شهرستان در بخش گردشگری است فراهم شده است. همچنین آسفالت جاده های منتهی به مهاباد، توسعه زیرساخت های گردشگری و زیباسازی شهری از جمله اقدامات است که نیازمند تامین اعتبار برای انجام فعالیت هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.