اخبار گردشگری

پیام تبریکی که برای سرزمین کلیساهای ایران فرستاده شد

استاندار آذربایجان غربی سالروز فرخنده میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال 2019 میلادی را تبریک گفت.

محمد مهدی شهریاری در پیامی به هموطنان عزیز مسیحی استان فرا رسیدن سالروز فرخنده میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال 2019 میلادی را تبریک گفت.

در بخشی از پیام استاندار آذربایجان غربی آمده است:” فرا رسیدن سالروز فرخنده میلاد حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال 2019 میلادی را از صمیم قلب تبریک و تهنیت عرض کرده، سلامتی و موفقیت همه شما عزیزان را از پیشگاه خداوند متعال خواهانم.

اکنون که صدای خوش آمدن نگاری نازنین به گوش می رسد، سزاوار است خانه و جانمان را مزین و متبرک به پذیرش انفاس قدسی بشارت دهنده رحمت الهی نموده و با تاسی از فرامین نجات بخش آن منادی مقرب، چنین مناسبت خجسته ای را، چون عیدی بزرگ گرامی بداریم. 

جای خوشبختی است که آذربایجان غربی در جهان چون رنگین کمانی زیبا، به محل شکل گیری تمدن و زندگی آسوده پیروان ادیان الهی از جمله اسلام و مسیحیت که دارای نژاد، مذهب و قومیت های مختلف هستند شناخته می شود.

شکی نیست با پیروی از آموزه های اصیل پیامبران و پیشوایان دینی و همچنین بهره مندی از ظرفیت مدارای توده مردم واهتمام دلسوزانه فرهیختگان، می توان به ره آورد شگرف فرهنگی – اجتماعی چنین جامعه متکثر به عنوان فرصتی مغتنم و موهبتی الهی امیدوار بود. خدشه به این فرصت و موهبت، دقیقا همان چیزی است که مورد طمع و هدف بدخواهان و دشمنان دین و کشور نیز هست.

بنابراین بر همه ما فرض است که در حفظ و نگهداری این میراث گرانبهای معنوی کوشا بوده و بر غنای آن بیفزاییم. در این باره سخنی زیبا و شیرینی که در انجیل آمده است می تواند سرمشق زندگی همه انسانهای خیرخواه باشد آنگاه که خداوند می فرماید: ” همسایه خویش را همچون جان خویش دوست بدارید “

در خاتمه یاد و خاطره همه شهیدان و جانبازان والامقام جامعه مسیحیان آذربایجان غربی و خانواده محترم آنان و همچنین مسیحیان هم استانی را که اکنون در سایر شهرهای ایران و یا کشورهای دیگر زندگی می کنند گرامی می داریم.”

قره کلیسا در آذربایجان غربی که به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت در دنیا شناخته می شود، همه ساله میزبان ارمنی های سراسر دنیا برای برگزاری مراسم عشای ربانی است.

قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس (به ارمنی:Սուրբ Թադէոսի վանք – به انگلیسی St. Thaddeus Monastery)، نام کلیسایی تاریخی در ایران است که در استان آذربایجان غربی و در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. این کلیسا در سطحی به مساحت ۱۵۰×۲۰۰ متر ساخته شده است و با دیوارهای بلند محصور گشته و تاکنون بیش از ده قرن عمر کرده است. این کلیسا در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و در دره که به آن مشرف است، درخت هایی چنار و تبریزی کاشته اند.

در زبان ارمنی به این بنای سپید رنگ «سورپ تادئوسی وانک» می گویند که به معنی «کلیسای جامع تادئوس مقدس» است؛ “تادئوس مقدس”، از حواریون حضرت مسیح (ع) است که برای تبلیغ دین به منطقه ای که امروز ارمنستان نامیده می شود، آمد. در آنجا عاشق «سن» دختر حاکم منطقه شد و او را هم به دین مسیحیت در آورد، اما حاکم منطقه با او مهربان نبود. خودش و پیروانش، مانند دیگر مبلغان هم عصرش دستگیر و شکنجه شدند و در دیری به خاک سپردند که بعدها کلیسای سنت تادئوس بر آن بنا شد.

عده ای فکر می کنند نام «قره کلیسا»، از کلمه ترکی «قرا» به معنی سیاه گرفته شده است. بخش شرقی کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده است که باعث می شود برخی به اشتباه معنی آن را کلیسای سیاه بدانند اما ریشه کلمه «قره» در « قره کلیسا» واژه ی «کارا» در زبان باستانی مردم منطقه آذربایجان به معنی بزرگ و سنگین است و با کلمه «وانک» که برای کلیسای جامع به کار می رود هم خوانی دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.