اماکن دیدنی ایران

آغاز مرمت سر در اولین مسجد چهار ایوانی جهان ‌در زواره اصفهان

مرمت سر در ضلع شرقی مسجد جامع زواره اصفهان آغاز شد.

ایسنا: اداره میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان کار مرمت سر در مسجد جامع شهر زواره را با اعتباری بالغ بر 47 میلیون ریال آغاز کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: این اثر تاریخی را استادان دخیل گلی و عباس کوچک دخت استاد کاران زواره ای مرمت و بازسازی می کنند.
مرتضی میرانی افزود: قرار است این اثر تاریخی به صورت کامل مرمت و بازسازی شود.
به گفته اهالی زواره «سر در» ضلع شرقی مسجد جامع زواره 70 سال پیش به دلیل تخریب بخشی از آن‌، مرمت و احیاء شده است.
مسجد جامع زواره دارای دو در ورودی شرقی و غربی است. سردر ضلع غربی این بنای با ارزش تاریخی توسط استاد رضا نساجی معمار و استادکار زواره ای در سال 1392 مرمت و بازسازی شد.
مسجد جامع زواره در آثار ایران نوشته « آندره گدار» ‌فرانسوی قدیمی ترین مسجدی است که از ابتدا به صورت چهار ایوانی ساخته شده است.
مسجد جامع زواره که در اصطلاح محلی به مسجد جمعه معروف است مربوط به دوره سلجوقیان است و در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ۲۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
این بنای تاریخی ارزشمند اولین مسجدی بوده که اساساً با طرح چهار ایوانه ساخته شده‌ است. ساختمان این مسجد در سال ۵۳۰ هجری قمری اتمام یافت و محراب آن نیز که از زیباترین بخش‌های بنا است در سال ۵۵۱ هجری قمری ساخته شده‌ است.
کتیبه‌هایی که گویای تاریخ ساختمان مسجد جامع زواره است بر خلاف معمول در قسمت بالای نمای رو به صحن قرار گرفته‌ است. این کتیبه‌ها ‌به خطّ کوفی بسیار ساده نوشته شده و با آجر تراشیده ساخته شده‌ است.