گردشگری و توریسم

چرا کشف اسکلت 7 هزار ساله در تهران منشا تحول نشد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا وی روز دوشنبه در آیین پایانی پنجمین جایزه تهران در محل کاخ موزه گلستان اظهارداشت: حدود چهار سال پیش اسکلت دختری 38 ساله مربوط به چند هزار سال پیش در شهر تهران کشف شد که گروه های علمی آزمایش های شناسایی را بر روی این اسکلت انجام دادند.
وی افزود: سپس گروه های هنری به طراحی شکل وی از روی نشانه ها پرداختند و در نهایت دانشمندان به اطلاعاتی از چند هزار سال پیش رسیدند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه به جایگاه میراث تاریخی و فرهنگی مستقر در پایتخت اشاره و بیان کرد: هرجای جهان اگر همانند میراث تاریخی تهران را داشتند، زمینه ساز توسعه گردشگری در همه زمینه ها قرار می گرفت.
مسجد جامعی تاکید کرد: از زیبایی و مسایل تاریخی تهران می توان برای توسعه تمام ابعاد شهری بهره برد.
وی عنوان کرد: در حالی ما چنین میراث حقیقی را داریم که در دنیا برخی به دنبال ایجاد تاریخ مجازی برای بهره برداری هستند.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در سایر نقاط دنیا موزه و خاطره مجازی تولید می کنند و آن را مبنای سرمایه گذاری قرار می دهند.
وی با اشاره به مصوبات شورای شهر تهران درباره خیابان مولوی پایتخت خاطرنشان کرد: در دوره سوم شورا یکی از اعضای شورا عنوان کرد که خیابان مولوی چه نسبتی با شهر تهران دارد که من در یادداشتی عنوان کردم که وجب به وجب این خیابان خاطره و تاریخ است.
مسجد جامعی همچنین با اشاره به تاریخ قبرستان سر قبر آقا گفت: در این قبرستان مجموعه هنرهای ایران تا قرن 13 را می توان مشاهده کرد.
وی افزود: هنرهای موجود در مجموعه کاخ گلستان که با قدرت و پول شاهان ساخته شده بود را به عنوان تنها اثر جهانی تهران ثبت شده می توان در قبرستان سر قبر آقا مشاهده کرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: حتی در این قبرستان آثاری وجود دارد که در کاخ گلستان وجود ندارد.
به گزارش ایرنا بقعه سر قبر آقا اکنون در داخل بافت قدیمی تهران در ضلع جنوبی چهار راه مولوی انتهای خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق) در میان باغی بزرگ و قدیمی قرار دارد.
محوطه بقعه سرقبر آقا مدفن سیدابوالقاسم امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوایل ناصرالدین شاه و نیز آرامگاه خانوادگی خاندان اوست.
این قبرستان که در زمان محمدشاه قاجار خارج از حصار شاه طهماسبی شهر تهران واقع شده بود و تا نقاط موسوم به چاله سیلابی و بازار پالان دوزها ادامه داشت با گسترش پایتخت و ایجاد حصار جدید عهد ناصرالدین شاه به سال 1284 (ه.ق) به همراه محدوده بازار در داخل محدوده شهر قرار گرفت.
مسجد جامعی همچنین در ادامه از کاروانسرای خانات در تهران به عنوان تنها کاروانسرای باقی مانده از عصر صفوی یاد و عنوان کرد: اگر تمامی این میراث را به عنوان مجموعه ای به هم پیوسته ببینیم می تواند زمینه لازم را برای توسعه بیش از پیش پایتخت فراهم آورد.
مراسم پایانی پنجمین جایزه تهران امروز دوشنبه در کاخ موزه گلستان برگزار و از تهران پژوهان در حوزه های شهرسازی، معماری، نگارش کتاب، نشر، فیلم، عکس، میراث فرهنگی، محیط زیست و خبر تجلیل شد.
تهران/7244/1109//1348

انتهای پیام /*


فرهنگي


میراث


مسجد جامعی


اسکلت