گردشگری و توریسم

200 پته نفیس کرمان به نمایش گذاشته شد

غلامرضا فرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پته های به نمایش گذاشته از دوران صفوی تا معاصر توسط هنرمندان کرمانی و ایران این صنایع دستی ارزشمند تولید شده است.
وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را سنجش و بررسی نوع دوخت، نقش های بکار رفته و مرغوبیت پته های قدیم با جدید و همچنین پژوهشی بر نمونه آثار گذشتگان و هنرمندان امروز برشمرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: پته دوزی یکی از زیباترین و قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی ایران محسوب می شود که در تاریخ کرمان ریشه عمیقی دارد و در حال حاضر بیش از 50 هزار هنرمند پته دوز در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به آغاز احیای نقوش و دوخت پته آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان در این نمایشگاه تاکید کرد : این کار توسط دوزندگانی از استان های کرمان و تهران و با استفاده از نخ های کشمیری در دست انجام است.
فرخی تصریح کرد: در محل برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان پته های خام نیز عرضه می شود و علاقمندان به دوخت هنر پته دوزی می توانند لوازم و ابزار کار را نیز از محل این نمایشگاه تهیه کنند.
وی افزود: در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان، توسط معاون صنایع دستی کشور از تعدادی از استادان هنر پته دوزی کرمان و ایران تقدیر شد.
پته نوعی از رودوزی‌ و از مهمترین صنایع دستی کرمان بشمار می رود و هنرمندان پته دوز اغلب از زنان و دختران خانه‌دار هستند که با کمک سوزن و نخ های رنگی، نقوشی ذهنی و ملهم از پندارها و بینش های شخصی شان را خلق می کنند.
یکی از قدیمی‌ترین پته‌های کرمان در مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان با قدمت یک قرن قرار دارد.
نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان از یکم تا پنجم دیماه در محل پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران برپا شده است.
7437/ 5054

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


نمايشگاه پته كرمان


تهران