گردشگری و توریسم

شهر زیرزمینی سامن برای ورود گردشگران مهیا شود

به گزارش ایرنا باب الله فتحی عصر یکشنبه در بازدید از شهر زیرزمینی و طرح های عمرانی بخش سامن اظهار داشت: هر چه سریعتر باید ورودی مناسبی برای بازدید گردشگران از مجموعه دستکند سامن ایجاد شود.
وی تاکید کرد: با افتتاح ساختمان ورودی دستکند سامن، گردشگران و مسافران علاوه بر بهره مندی از طبیعت زیبا، باغ های انگور و گردو و جاذبه های فرهنگی و مذهبی این بخش، می توانند از مجموعه زیبا و تاریخی شهر زیرزمینی نیز بازدید کنند.
فرماندار ویژه ملایر سامن را شهری دارای قدمت و سابقه دیرینه تاریخی و فرهنگی دانست و افزود: سامن با برخورداری از مردمی سخت کوش، نخبه و نگاه وسیع اقتصادی و فرهنگی، از پتانسیل و ظرفیت بالایی برای توسعه در حوزه های مختلف گردشگری، صنایع تبدیلی و غذایی و توسعه مشاغل وابسته به راه برخوردار است.
فتحی همچنین تبدیل یکی از خانه های تاریخی شهر سامن به اقامتگاه گردشگران و مسافران را اقدامی شایسته عنوان کرد و گفت: این برنامه می تواند الگویی مناسب و قابل استفاده برای دیگر نقاط شهرستان باشد.
وی ادامه داد: ایجاد این گونه اقامتگاه های تاریخی و سنتی، علاوه بر ایجاد جاذبه برای ماندگاری گردشگران در سطح بخش و شهرستان، به حفظ و استفاده بهینه از آثار و بناهای تاریخی نیز کمک می کند.
معاون استاندار همدان گردشگری را کلید توسعه شهرستان دانست و افزود: ایجاد خانه های بوم گردی در سایر روستاها و شهرهای ملایر و توسعه اماکن اقامتی به ویژه سکونتگاه های تاریخی، تجربه موفقی است که در دیگر نقاط کشور نیز موفقیت خود را به اثبات رسانده است.
فتحی تاکید کرد: خانه های بوم گردی اگر با فرهنگ اصیل و مهمان نوازی خاص مردم ملایر همراه باشد، به طور قطع با استقبال ویژه گردشگران و مسافران مواجه می شود.
وی همچنین وجود 2 محور ارتباطی ملایر- بروجرد- خوزستان و ملایر و نهاوند – کرمانشاه در بخش سامن را از دیگر ظرفیت های توسعه این بخش برشمرد و گفت: اقدامات خوبی در راستای توسعه این محورها و ارتقای آنها از راه اصلی به بزرگراه صورت گرفته است که امیدواریم بزودی شاهد افتتاح چهارخطه این محورها باشیم.
فتحی اظهار داشت: در کنار توسعه این محورها که در مسیر اصلی تردد زائران عتبات عالیات و محورهای ارتباطی جنوب و غرب با مرکز، غرب و شمال غرب کشور است، می توان مشاغل بسیاری در زمینه احداث استراحتگاه ها، تعمیرگاه ها، سوغات سراها و مراکز تفریحی و اقامتی ایجاد کرد.
معاون استاندار همدان با تاکید کرد: هدف از این بازدیدها شناخت بیشتر و بهتر از مسایل و رفع موانع پیش روی توسعه شهرستان و بخش های تابعه است و بر این اساس عملکرد خود و مدیران را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز گفت: با پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولان شهر سامن، نمایندگان ملایر٬ فرماندار ویژه ملایر و اداره کل میراث فرهنگی همدان تمهیداتی برای راه اندازی مرحله نخست مجموعه دستکند سامن در نظر گرفته است.
ابراهیم جلیلی استحکام بخشی فضای آماده شده٬ مطالعات و مرمت های لازم روی استخوان ها و وسایل بدست آمده، نورپردازی٬ ساخت ویترین٬ ادامه آماده سازی فضای ورودی و محل ارایه خدمات به مسافران و گردشگران را از جمله این اقدامات در دستکند سامن برشمرد.
وی تاکید کرد: در راستای آماده سازی مجموعه دستکند سامن و با توجه به اینکه شهر سامن در مسیر ورودی استان از سمت بروجرد و مسافران جنوب کشور قرار گرفته است، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای آماده سازی خانه بوم گردی و ساخت بیلبورد ورودی این مجموعه در حال انجام است.
جلیلی بیان کرد: برای آماده کردن مابقی فضای دستکند سامن نیازمند کمک و حمایت مسئولان محلی هستیم و شهرداری سامن نسبت به آماده کردن طرح آزاد سازی محوطه مرکزی و آزاد سازی سایر فضاها باید اقدام کند.
به گزارش ایرنا، شهر زیرزمینی سامن سال 1384 به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این اثر تاریخی 27 فروردین 1387 به شماره 24622 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
شهر سامن در 15 کیلومتری شهر ملایر واقع شده است.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگی


شهر زیرزمینی سامن


بازدید گردشگران


فرماندار ویژه ملایر