گردشگری و توریسم

هنرمندان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تولیدات خود را به نمایش گذاشتند

به گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری محصولات عرضه شده در این نمایشگاه را شامل؛ نمد، سرمه دوزی، قلمزنی، گره چینی، سرانداز، خاتم، جاجیم، نگارگری، البسه محلی،
احجام سنگی، قفل چالشتر و میناکاری در 15غرفه نمایشگاهی اعلام کرد.
مهرداد جوادی روز یکشنبه در آئین گشایش نمایشگاه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی و معرفی توانمندی های استان در حوزه صنایع دستی از اهداف برپایی این نمایشگاه است.
وی یادآور شد: این نمایشگاه تا پایان هفته جاری از ساعت 9 تا 15 در موزه باستان شناسی شهرکرد دایر است.
به گزارش ایرنا، هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی استان است.
هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری 12 هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود سه هزار نفر فعالند.
در نیمه نخست امسال 9 هزار و 150 کیلوگرم انواع تولیدات نمدی چهارمحال و بختیاری به ارزش 41 میلیارد و 170 میلیون ریال به خارج از کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 4 هزار و 220 کیلوگرم بوده رشد 116.82 درصدی داشته است.
صادرات نمد چهارمحال و بختیاری قبل از انقلاب به ایالات متحده آمریکا انجام می شده که امسال نخستین بار این تولیدات به کشور سوئد نیز صادر شد.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد.
هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.
سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.
محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین تولید می شود که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می شود.
7362/6021

انتهای پیام /*


فرهنگي


اقتصادي


صنايع دستي


چهارمحال و بختياري