اماکن دیدنی ایران

سقف مسجد شیخ لطف‌الله عکس برتر ویکی‌پدیا در جهان شد

عکسی از سقف مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان به عنوان عکس برتر مسابقه جهانی عکاسی ویکی‌پدیا انتخاب شد.

چمدان: عکس سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان که توسط علیرضا اخلاقی گرفته شده است در مسابقه عکاسی جهانی مربوط به وب سایت ویکی‌پدیا به عنوان عکس نخست انتخاب شد.

مسایقه عکاسی ویکی پدیا که مربوط به یادمان‌های فرهنگی و بناهای تاریخی است در دو مرحله کشوری و جهانی برگزار می‌شود. این عکس از مسجد شیخ لطف الله در مرحله کشور رتبه چهارم و در مرحله جهانی صاحب رتبه نخست شد.

علیرضا اخلاقی در توضیح نحوه گرفتن این عکس از سقف مسجد شیخ لطف الله در صفحه شخصی خود نوشته است: «با مجوز عکاسی حرفه‌ای برای استفاده از سه پایه در زمان اذان ظهر وارد مسجد شیخ لطف الله شدم. در زمان نماز، مسجد را برای دو ساعت تعطیل می‌کردند که نگهبانان وقتی اصرار من را دیدند، در این دو ساعت من را در مسجد تنها گذاشتند و درها را پلمپ کردند. دو ساعت وقت داشتم که از همه زوایای ممکن و ناممکن مسجد با نور طبیعی و بدون مزاحمت نور لامپ‌ها عکاسی کنم.»

این عکاس درباره شرایط فنی گرفتن این عکس مسجد شیخ لطف الله نیز نوشته است: «این عکس را با ۲٫۵ ثانیه نوردهی، حساسیت ۶۴ و گشودگی ۵٫۶ گرفتم. فوکوس هم به صورت دستی انجام دادم. این تنظیمات باعث شد عمق میدان مناسب باشد، حداکثر شارپنس و حداقل نویز را هم داشته باشم.»

پیش از این نیز دو عکس از بناهای تاریخی ایران در این مسابقه عکاسی ویکی پدیا بین ۱۵ عکس برتر جهان انتخاب شده بودند. سقف مسجد شیخ لطف الله یکی از جاذبه‌های عکاسی بین بناهای تاریخی ایران است و گردشگران زیادی ساعت‌ها محو تماشای زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله می‌شوند و عکس‌های این شاهکار معماری و هنر همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف الله که مجموعه ثبت جهانی میدان نقش را زینت بخشیده همواره مورد توجه گردشگران و عکاسان است.