گردشگری و توریسم

گشایش میدان مشق پایتخت به روی شهروندان درایستگاه آخر

علی محمد سعادتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آخرین تفاهم ها و برنامه ریزی ها برای گشودن درهای میدان مشق در ساعات بعد از وقت اداری و نیز روزهای آخر هفته از چندی پیش آغاز شده است.
میدان مشق محوطه ای تاریخی در پایتخت مربوط به دوره قاجار است که در محدوده بین خیابان امام خمینی(ره) و 30 تیر قرار دارد و مدت زمان کوتاهی در دوره پهلوی اول از آن به عنوان باغ ملی یاد و پس از آن ساختمان های دولتی نیز در این مجموعه احداث شد.
این محوطه 12مهر 1377 با شماره 2130 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و بیشتر ساختمان های آن در اختیار وزارت امور خارجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا تا سال 1370 تردد خودروها در میدان مشق آزاد بود و سال 1392 شهرداری تهران و وزارت امور خارجه تفاهم نامه ای امضا کردند تا براساس آن، ضمن مرمت و احیای سردر تاریخی این محوطه، مورد استفاده شهروندان نیز قرار گیرد.
مستندات موجود نشان می دهد براساس تفاهم نامه مذکور مقرر شده است ضمن مرمت و احیای سردر تاریخی این محوطه، مسیر مذکور برای استفاده شهروندان نیز اصلاح شود.
برپایه اعلام شهرداری تهران، این نهاد برای اجرای این پروژه 20 میلیارد تومان هزینه کرد و در نهایت فروردین 1395 با برگزاری کنسرت خیابانی در این محدوده درهای میدان به روی مردم گشوده شد.
اما پس از یکسال در خرداد سال گذشته وزارت امور خارجه درهای ورودی میدان مشق را بست؛ سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران می گویند که با آنها هماهنگی نشده است.
در همان زمان اعلام شد که علت بسته شدن درها مسائل امنیتی بوده است.
حال متولیان شهری می گویند تلاش برای بازگشایی مجدد این محوطه تاریخی که نوستالوژی خاصی نزد ایرانیان دارد شروع شده است و در مراحل پایانی قرار دارد.
بخش های قابل توجهی از فیلم ها و سریال های تاریخی در این محوطه ساخته می شود و ایرانیان علاقه خاصی به این بخش از منطقه تاریخی پایتخت دارند.
به گفته شهردار منطقه 12 تهران مکاتبه با همه دفاتر و متولیان بخش های اداری میدان مشق انجام شده است تا ورود خودرو در این محدوده و پارک خودرو در آن ممنوع شود.
سعادتی افزود: برنامه ریزی ها به گونه ای انجام شده است که عرصه این میدان روزهای پنجشنبه و جمعه باز باشد و در سایر روزهای هفته نیز پس از ساعت اداری درهای ورودی میدان را تا ساعت 24 به روی شهروندان باز نگه دارند.
شهردار منطقه 12 تهران در ادامه درخصوص تغییر کاربری ساختمان های این محدوده که در اختیار ادارات دیگر از جمله وزارت امور خارجه است نیز اظهارداشت: موضوع تبدیل ساختمان های وزارت خارجه در میدان مشق مصوبه هیأت وزیران دارد.
وی با تأکید بر اینکه جابه جایی یک وزراتخانه با تشریفات مفصل سیاسی و امنیتی کاری بزرگ است یادآور شد: پیدا کردن فضای دیگری در تهران برای نقل و انتقال به طور قطع کاری نیست که در زمان کوتاه انجام شود.
سعادتی در عین حال خاطرنشان کرد: البته براساس اطلاعات غیررسمی، وزارت امور خارجه در حال تبدیل ساختمان های خود به مرکزی برای ارائه اسناد و مدارک قدیمی است.
شهردار منطقه 12 تهران در ادامه با بیان اینکه وزارت امور خارجه در فرآیندی تدریجی در حال انجام این اقدام است گفت: این کار فرآیندی تدریجی و روندی طولانی مدت است که باید قدم به قدم انجام شود.

تهرام/9353/ 1008

انتهای پیام /*


اجتماعی


شهری


منطقه 12


میدان مشق