گردشگری و توریسم

یلدا، از تحکیم هم بستگی ها تا رقابت در پذیرایی

به گزارش ایرنا، شبی که از گذشته های دور با عنوان شب چله نام گرفته و ایرانیان در آخرین شب فصل پاییز آنرا برای ورود به زمستان جشن می گیرند.
شبی که همه اعضای خانواده دور قاب فرش های لاکی رنگ اتاق های بزرگ جمع می شدند و با خوردنی های ساده گوش جان می سپردند به قصه های شیرین مادر بزرگ که از قدیم می گفت.
زیبایی و گرمای این شب نشینی زمانی بیشتر میشد که مردم زیر کرسی ها می رفتند و آغاز شب سرمای زمستانی را با گرمای جشن دورهمی معامله می کردند.
اینها تصاویر گذشته اما واقعی از شب نشینی های ایرانیان در یلدا و سایر ایام سال بود اما در سال جاری با توجه به تورم و گرانی آجیل و خشکبار آنچه از اهمیت این شب کاسته مسایل اقتصادی بوده که موجب شده مردم دورهمی بودن این شب را در پس هزینه های سنگین آجیل و خشکبار نادیده بگیرند.
برخی افراد هم این شب را فرصتی برای رقابت و چشم و همچشمی دانسته و سعی دارند تا با سفره های رنگی و پذیرایی های لاکچری آنرا برگزار کنند.
در سالهای اخیر بویژه امسال با توجه به گرانی های خشکبار که قدرت خرید بسیاری از مردم را پایین آورده بی شک آنچه از اهمیت این شب نمی کاهد در کنار هم بودن است.
بسیاری از مردم به بهانه گرانی های اخیر شب چله امسال را بر خلاف یلداهای گذشته شبی توام با فشار اقتصادی مضاعف می دانند و از اهمیت دورهمی بودن این شب کاسته اند.
اما براستی آنچه بیشتر در این شب اهمیت دارد کنار هم بودن اگرچه با پذیرایی مختصر و ساده است که در فضایی صمیمی خانواده ها را دور هم جمع می کند.
بیایید یلدای امسال را همچون روزگار گذشته تمام اعضای خانواده در کنار هم باشیم و بدور از دغدغه های اقتصادی و رقابت در پذیرایی با سفره ای ساده بلندترین شب سال را با کنار هم بودن و گفته ها و شنیده ها رقم بزنیم و پادشاه فصل ها را با یک شب نشینی گرم بدرقه کنیم.
7171/6034

انتهای پیام /*


فرهنگي


آيينها


مناسبتها


شب يلدا