اخبار گردشگری

آوازه «عنبران علیا» جهانی شد

روستای عنبران علیا در نقطه صفر مرزی یکی از جاذبه های شاخص استان اردبیل است که این روزها اقامتگاه های بوم گردی آن جاذب خیل عظیمی از گردشگران شده است.

در بخش عنبران از توابع شهرستان نمین 350 خانوار با جمعیتی نزدیک به 950 نفر در دل کوه های بلند زندگی می کنند.

این روستا که زمانی ناشناخته بود نه تنها از آثار تاریخی متعددی برخوردار است، بلکه معماری پله کانی آن موجب شده تا به مرور زمان توجه گردشگران و مسافران به این روستا جلب شود.

تا جایی که در سال های اخیر نیز به همت دستگاه های اجرایی به ویژه بنیاد مسکن و میراث فرهنگی، روستا حال و هوای دیگری یافته و با رونق اقامتگاه های بوم گردی این روستا به مقصد سفر تبدیل شده است.

روستای عنبران علیا با وجود برخی ساخت و سازهای جدید همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است.

در عین حال ساخت و سازهای جدید نیز مغایر با بافت سنتی روستا نیست و معماری پله کانی، سبک ساخت و ساز روستای هدف گردشگری ماسوله را تداعی می کند.

یکی از گردشگران این روستا از جمله دلایل سفر خود به عنبران علیا را زیبایی بافت روستا و ساخت و سازهای آن عنوان کرد.

فریبا رشیدی که سالانه به این روستا سفر می کند، معتقد است بافت روستا برای یک شهرنشین آرامش بخش بوده و موجب تلطیف روح و روان انسان می شود.

در سال های اخیر اقامتگاه های متعددی در این روستا دایر شده بطوریکه سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین در این خصوص گفت: «تاکنون 10 اقامتگاه بوم گردی در این روستا راه اندازی شده است.»

منوچهر نورزاده با تاکید به اینکه سه مجوز بوم گردی صادر شده و برای این سه پروژه 10 میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه کرد: این تعداد می تواند برای 20 نفر فرصت شغلی فراهم سازد.

او به پذیرایی از مهمانان با غذاهای سنتی اشاره کرد و افزود: «از جمله با غذای محلی «چانگلو» با ترکیب آرد، برنج، شیر، روغن و تخم مرغ و آش های محلی از مهمانان پذیرایی می شود.»

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین همچنین به عرضه گیاهان دارویی به گردشگران روستا اشاره کرد.

به گفته دهیار روستای عنبران علیا سالانه بیش از هزار گردشگر به این روستا سفر می کنند که بخشی از آن گردشگران خارجی به ویژه اتباع آذری است؛این روند گردشگری را به شاخصه اصلی روستا تبدیل کرده و موجب رونق روستا شده است.

اقامتگاه های بوم گردی تمامی ظرفیت گردشگری این روستای مرزی نیست. در روستای عنبران علیا مردم خونگرمی زندگی می کنند که از تاریخ غنی برخوردار هستند.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین دو اثر ثبتی و بیش از هفت گنبد و بنای تاریخی در این روستا وجود دارد.

از بناهایی که مربوط به مقبره پیر و باباها بوده به دلیل تخریب در سده های اخیر باقی نمانده و تعمیر و احیای بناها در 250 سال اخیر و بیشتر در دوره قاجار انجام شده است.

در حد فاصل عنبران علیا و عنبران سفلی نیز پیکره سنگی باباداوود و چله خانه واقع شده که یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران از این دو روستا است.

او همچنین به ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و گفت: این آثار شامل تپه سه گاله (قرمز قلعه)، تپه قلعه رغ و محوطه بلیدی است که هر سه قدمتی نزدیک به هزاره اول قبل از میلاد مسیح دارند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.