گردشگری و توریسم

رانندگان تاکسی سهم تاثیرگذاری در توسعه گردشگری دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سی و هشتمین نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج شامگاه چهارشنبه با دستور کار بحث و بررسی پیرامون ساماندهی و توانمندسازی رانندگان تاکسی های بین شهری و شهری در راستای ارتقای مهارت های ارتباطی این قشر با گردشگران داخلی و خارجی و نقش موسسات آموزشی در ارائه خدمات کیفی در حوزه گردشگری برگزار شد.
همچنین در این نشست گزارشی از مجمع شهرداران آسیایی که در ترکیه برگزار شد و موضوع آن توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی بود توسط مجید شاه ویسی رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری و نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج ارائه شد.
تعداد تاکسی های درون شهری، آژانس ها، مینی بوس ها و ون ها طبق آمار سازمان تاکسیرانی شهرهای مختلف استان، هفت هزار و 978 دستگاه اعلام شد.
همچنین تعداد خودروهای حوزه حمل و نقل عمومی بین شهری در استان کردستان هم یک هزار و 942 دستگاه شامل 885 سواری، 899 مینی بوس و 158 دستگاه اتوبوس اعلام شد.
مسئول اداره مسافربری راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان در این نشست صحت این آمارها را تایید نکرد و گفت: این اطلاعات به روز رسانی نشده و مربوط به وضعیت حال حاضر نیست.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج هم در ارتباط با آمار اعلام شده در این نشست گفت: تمام اطلاعات از سازمان تاکسیرانی شهرهای مختلف استان و اداره کل راهداری گرفته شده است.
نجیب آداک با اشاره به اینکه جایگاه تشکل های مردمی در جامعه ما نیازمند تقویت است، اظهار داشت: رانندگان خودروهای حوزه حمل و نقل برون و درون شهری نقش تاثیرگذاری در زمینه ارتقای مهارت ارتباطی با گردشگران دارند.
وی اضافه کرد: برگزاری دوره گردشگرپذیری ویژه رانندگان از نیازهای اساسی در راستای تقویت گردشگری در استان کردستان است.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج افزود: رانندگان می توانند سهمی بسزایی در توسعه گردشگری استان داشته باشند ولی بهبود و تقویت این نقش مستلزم گذراندن دوره های آموزشی است.
آداک یادآور شد: متاسفانه کم نیستند رانندگان حمل و نقل عمومی که از روی عشق و علاقه وارد این حرفه نشده اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این نشست گفت: تا زمانی که وجود مشکل مورد پذیرش قرار نگیرد نمی توان اقدامی در راستای حل آن انجام داد.
حمید اسکندری با اشاره به اینکه در سیستم حمل و نقل عمومی در ترمینال های سطح استان ضعف هایی وجود دارد، تاکید کرد: یکی از ضعف های موجود تاخیر در ساعت حرکت اتوبوس ها است که باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 2 دوره آموزشی برای رانندگان بین شهری به همت اداره کل میراث فرهنگی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: همه ما نیازمند کسب مهارت ارتباطی هستیم و با توجه به اینکه رانندگان بیشترین ارتباط را با گردشگران و مسافران دارند با داشتن این مهارت می توانند در جذب و ماندگاری گردشگران تاثیرگذار باشند.

** وجود 69 شرکت مسافربری در استان
مسئول اداره مسافربری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان در ادامه این نشست اظهار داشت: 69 شرکت مسافربری در استان فعال است که از این تعداد 23 شرکت در سنندج، 8 شرکت در مریوان، 13 شرکت در سقز فعالیت می کنند.
جمشید پیرا میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی برون شهری استان که 283 دستگاه است را کمتر از پنج سال اعلام کرد و افزود: از این لحاظ رتبه سوم کشوری را داریم.
وی اضافه کرد: میانگین طول عمر ناوگان مینی بوس های حوزه حمل و نقل عمومی در استان 23 سال است که این میزان در میانگین کشوری بالای 25 سال است.
پیرا میانگین طول عمر خودروهای سواری را 10 سال دانست و یادآور شد: کارت هوشمند برای ناوگان اتوبوسرانی استان کردستان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه تمام مشخصات فرد راننده و خودروی او در کارت هوشمند ثبت می شود، افزود: وقتی اتوبوس و راننده ای دارای کارت هوشمند باشند در هر کجایی از کشور که تردد کند قابل رصد است.
پیرا اظهار داشت: کارت هوشمند زمانی برای راننده صادر می شود که تمام دوره های آموزشی را با موفقیت گذرانده باشد.
مدیرعامل شرکت گردشگری گشتیار مریوان در این نشست با اشاره به فعالیت 12 ساله این شرکت، گفت: بارها خواستار برگزاری کارگاه آموزشی برای رانندگان حمل و نقل شهری شدیم.
عباس برقی افزود: در جلسات و نشست های مختلفی شرکت می کنیم که مباحث و مطالب بسیار خوب و ارزشمندی عنوان می شود ولی متاسفانه همه این سخنان تنها محدود به جلسه است و بعد از اتمام آن دیگر کسی به آن نمی پردازد.
وی با اشاره به اینکه آموزش یکی از اصلی ترین فاکتورهای توسعه هر کشوری است، تاکید کرد: سال گذشته 22 کارگاه آموزشی را بطور رایگان در حوزه گردشگری برگزار کردیم.
مدیرعامل شرکت گردشگری گشتیار مریوان اظهار داشت: تاکنون به دلایل متعددی نتوانستیم در حوزه حمل و نقل شهری کارگاه آموزشی برگزار کنیم و در این راستا نیازمند حمایت دستگاه های ذیربط هستیم.
برقی اضافه کرد: بیش از 140 مسافربر شخصی بدون مجوز در شهر مریوان مشغول به فعالیت هستند و باید در راستای ساماندهی و برگزاری دوره های آموزشی برای آنها اقدام شود.

** تمام مطالعات طرح های فرادستی در سنندج باید با نگرش TOD تهیه و اجرا شود
نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در این نشست به بخش هایی از سخنرانی خود در پنجمین مجمع شهرداران آسیایی در شهر غازی آنپتک کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: یکی از جدیدترین دیدگاه های توسعه شهری توسعه بر مبنای TOD یعنی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است.
مجید شاه ویسی با بیان اینکه صاحبنظران معتقدند حمل و نقل همگانی برای تغییر الگوی توسعه کافی نیست، افزود: این توسعه الگویی از توسعه شهری متکی بر حمل و نقل عمومی است که دارای هشت اصل از جمله پیاده محوری، دوچرخه سواری، حمل و نقل همگانی انبوه، افزایش تراکم و توسعه شهری فشرده است.
وی اضافه کرد: در این الگو هدف کاهش وابستگی به خودروی شخصی و افزایش سهم حمل و نقل همگانی و پایدار در سفرهای عمومی و بین شهری است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه در TOD تکیه بر ایجاد محیط پیاده محور و تقویت استفاده از حمل و نقل همگانی است، یادآور شد: در سطح شهر سنندج که ترافیک آزاردهنده ای دارد باید تمام مطالعات طرح های فرادستی همچون طرح تفصیلی، مطالعات حمل و نقل و طرح های بازآفرینی شهری با نگرش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی تهیه و اجرا شود.
9936/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


رانندگان تاكسي


اتاق بازرگاني