گردشگری و توریسم

حریم هفت بنای تاریخی سمنان مصوب شد

به گزارش ایرنا، هانی رستگاران عصر چهارشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: نقشه معماری و ضوابط حفاظتی هفت بنای تاریخی و فرهنگی ارزشمند استان سمنان در شورای تعیین حریم کشور تصویب شده است.
به گفته وی، حریم خانه حاج حشمت اللشکر، مسجد امام هادی (ع) و مسجد امام حسین (ع) واقع در شهر سرخه به ‌صورت یک حریم مشترک، آب انبار بزرگ و بنای تاریخی امامزاده پیر غریب (ع) واقع در شهر سرخه و قلعه تپه خندق و مجموعه تاریخی باغ و عمارت امیر واقع در شهر سمنان از جمله بناها و آثار تاریخی برجسته استان سمنان است که مصوب شد.
وی اظهار داشت: محدوده عرصه و حریم این آثار تاریخی پس از بررسی‌ های کارشناسی میدانی در کمیته‌ های تخصصی مصوب شده است.
رستگاران، مولفه‌های فنی، اجرایی و نحوه مواجهه با عوامل و آسیب‌ های مخرب منظری و کالبدی در محدوده بناهای تاریخی به ‌لحاظ ارتفاع ابنیه، خط آسمان و دید بصری را از عوامل و معیارهای تصویب حریم هفت آثار تاریخی در شورای ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی استان سمنان عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی، تضمینی برای حفاظت هر چه بهتر از این آثار ارزشمند است.
مسئول دفتر ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی استان سمنان افزود: اکنون 28 درصد از آثار ثبتی استان سمنان تعیین حریم شده اند و استان سمنان از جمله استان های برتر کشور در زمینه تعیین حریم آثار تاریخی است.
به گزارش ایرنا، تعیین حریم و ابلاغ نقشه معماری و حریم حفاظتی یک اثر تاریخی، ضوابط و مقررات قانونی را برای صیانت بهینه و مستدل از محدوده، کالبد، دید و منظر و بافت تاریخی پیرامونی ساختار شهر فراهم و زمینه حفظ و احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی استان و کشور را به شکل هر چه بیشتر و با مبنی قانونی صحیح ایجاد می کند.
7342/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


تعيين حريم


استان سمنان