گردشگری و توریسم

سکوت سنگین «یلدا»

به گزارش چهارشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که به بهانه فرا رسیدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی زمین، گرامی داشته می‌شود.
یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از خوردن تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.
در سالهای اخیر این سنت در بین برخی خانواده های ایرانی دستخوش تغییراتی در کلیت و ماهیت شده است. به طوریکه دورهمی های خانوادگی در خانه بزرگان فامیل جای خود را به قرارهای صرف شام در رستورانی خاص، قرارهای جوانان با دوستانشان و در جمعی غیر خانوادگی و شرکت در برنامه های فرهنگی و هنری از قبیل کنسرت و تئاتر داده است.
از سوی دیگر تورم غیر قابل انکار و تاثیرات مستقیم آن بر گرانی انواع آجیل، میوه و سایر تنقلات مرسوم در شب یلدا چراغ این رسم گرانسنگ تاریخی را در بین خانواده ها هر سال کم‌سوتر از سال قبل کرده است تا جایی که شاید در چند سال آینده دیگر خبری از جمعهای بزرگ خانوادگی شب یلدا در جامعه ما نباشد.
اما اتفاق جالب توجه در آستانه شب یلدای سال 97 سکوت سوال برانگیز سالنهای اجرای موسیقی در این شب خاص است، شاید تهیه کنندگان برنامه های موسیقی با توجه به این اصل که مردم ایران همواره و در هر شرایطی بر حفظ رسم های کهن ملی ثابت قدم بوده اند ریسک هزینه کردن برای اجرای کنسرت ها را در این شب به گردن نگرفتند.
به هر شکل، سکوت سالن های موسیقی در شب یلدا را باید به فال نیک گرفت. شاید مردم، بودن در جمعهای خانوادگی و دست بوسی بزرگان فامیل را به شرکت در کنسرت های مختلف ترجیح داده اند، امید که چنین باشد.
فراهنگ**9494** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


موسیقی


شب یلدا


کنسرت