گردشگری و توریسم

اطلس میراث طبیعی ایران تهیه می شود

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ناصر رضایی در نشست تخصصی این گروه در هفته پژوهش افزود: از یک نگاه، میراث طبیعی در بر گیرنده تمامی پدیده‌های طبیعی از گذشته‌های دور در آغاز پیدایش اندیشه بشری تا به امروز است که دارای جایگاه یا نقش فرهنگی نیز هستند، از نگاهی دیگر، پدیده‌های طبیعی که دارای نقشی اثرگذار یا هرگونه عملکرد و تعامل در پیدایش و یا تداوم حیات انسانی یا تمدن‌های بشری بوده یا هستند، میراث طبیعی محسوب می شوند.
رضایی با اشاره به پیشینه میراث طبیعی گفت: از سال 1996، روابط و مناسبات متقابل آدمی با محیط زیست پیرامونش، به عنوان چشم‌اندازهای فرهنگی که تلفیقی از عملکردهای طبیعت و بشر هستند و نشانگر تکامل جامعه انسانی، مورد توجه و بازنگری قرار گرفته است.
او با بیان اینکه بر اساس ماده 2 از کنوانسیون 1972 یونسکو، میراث طبیعی در سه گروه تقسیم بندی شده اند، گفت: «آثار طبیعی دارای ارزش زیبایی شناسی یا علمی جهانی استثنایی»، «ترکیبات زمین شناسی و جغرافیای طبیعی و مناطق کاملاً مشخص که زیستگاه حیوانات و منطقه رشد گیاهانی که در معرض انقراض و نابودی بوده و از نظر علمی، حفاظت از آنها دارای ارزش جهانی است» و «محوطه های طبیعی یا مناطق طبیعی که مرز آنها به دقت مشخص شده و از نظر علمی، ضرورت حفاظت و یا زیبایی طبیعی آنها، دارای ارزش جهانی استثنایی هستند» این سه تقسیم بندی هستند.
مدیر گروه پژوهشی میراث طبیعی، تصریح کرد: پدیده‌ها یا مناطقی که از آنها یاد شد و اموال طبیعی نیز نامیده می‌شوند، براساس ضوابط مشخصی به عنوان میراث طبیعی جهانی در نظر گرفته خواهند شد.
رضایی، طرح های «سراب های شهرستان نهاوند» و « میراث طبیعی با تاکید بر توسعه پایدار و میراث طبیعی مکران با رویکرد توسعه گردشگری پایدار» را طرح های سال 97 این گروه ذکر کرد.
وی، دیگر اولویت های طرح‌های پژوهشی سال 97 را ترجمه 10 عنوان کتاب مرتبط با میراث طبیعی، طرح های جامع مدیریتی میراث طبیعی، تجارب ملی و جهانی، تهیه و راه اندازی سایت و اپلیکشن همراه میراث طبیعی، چالش های حفاظت پایدار میراث طبیعی، ثبت ملی و جهانی میراث طبیعی، ضرورت ها و چالش ها (بازخوردهای ثبت) عنوان کرد.
او تصریح کرد: در سال 96 طرح های «تدوین استراتژی حفاظت از میراث طبیعی با تأکید بر گردشگری پایدار »،« بررسی غارهای منطقه هورامان کردستان با دیدگاه میراث طبیعی »، «اطلس میراث طبیعی اطلس میراث طبیعی ایران» ، «ترجمه یک عنوان کتاب» و «ترجمه 3عنوان کتاب» به همت پژوهشگران این حوزه به اجرا درآمد.
وی افزود: این گروه نشست ها و کارگاه های «میراث طبیعی و ثبت ملی و جهانی»،«میراث طبیعی، حفاظت و مدیریت» ،«مردم، گذشته و مکان»، «میراث ایران فرهنگی(تاثیر اقلیم در یادگارهای میراث فرهنگی)» و «شیوه ثبت آثار ملی و جهانی و تعیین عرصه و حریم»، «کاروانسراها» ، «میراث طبیعی، مبانی و مفاهیم» «میراث طبیعی و توسعه پایدار» «میراث طبیعی و محیط زیست»،«میراث طبیعی و مردم شناسی» ،«میراث طبیعی و باستان شناسی» و « میراث طبیعی و گردشگری» را در سال 96و 97برگزار کرده است.
فراهنگ**9012

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اطلس