گردشگری و توریسم

پژوهش در بیابان لوت اولویت دارد

مهران مقصودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال گذشته اعتباراتی به پایگاه های میراث جهانی لوت اختصاص یافت و با اولویت پژوهش توزیع شد.
وی افزود: با توجه به اینکه اطلاعاتی در خصوص باستان شناسی و سایر موارد در دسترس است تمرکز بودجه ها به سمت پژوهش در خصوص پوشش گیاهی و حیات جانوری رفته تا اطلاعات دقیقی در این خصوص کسب شود.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت بیان کرد: تحقیقات گذشته های دور نشان می داد که این بیابان عاری از حیات است اما الان دیده شده که اینگونه نیست لذا نیاز به تحقیق بیشتر داریم.
وی با اشاره به انجام 2 فاز مطالعاتی در پایگاه بیابان لوت خراسان جنوبی گفت: مراکز دانشگاهی در کرمان و سیستان و بلوچستان نیز این پژوهش ها را شروع کرده اند.
مقصودی افزود: ایجاد مراکز تفسیر و مشخص شدن مسیرهای گردشگری از دیگر اولویت ها برای معرفی بیشتر بیابان لوت است.
وی از ایجاد ایجاد وب سایت و صفحات مجازی برای معرفی بیابان لوت خبر داد و گفت: علاوه بر این کتاب جامع بیابان لوت و تابلوهای معرفی نیز در دست تهیه است.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت ایران، عرصه و حریم لوت را 40 هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: این عرصه و حریم به اندازه چند کشور اروپایی بوده لذا مدیریت چنین اثری بسیار مشکل است.
وی با اشاره به ایجاد مرکز بازدید و تفسیر در شهداد کرمان بیان کرد: پیشنهاد می کنیم مشابه آن در کویر لوت خراسان جنوبی نیز راه اندازی شود تا مردم و گردشگران بهتر با موزه زمین شناسی و مردم شناسی، ماکت لوت، فسیل ها و غیره آشنا شوند.
مقصودی با تاکید بر اینکه لوت یک پدیده زمین شناختی است اظهار داشت: فرهنگ های متفاوت به این پدیده غنا بخشیده و ویژگی های منحصر به فردی در آن نهفته است که باید به درستی معرفی شود.
وی ادامه داد: گام به گام برای معرفی بیابان لوت پیش می رویم که در همین راستا مسیرهای گردشگری تعریف شده و منتظر تصویب هستیم.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت ایران با اشاره به «ترین» های این کویر و میراث جهانی گفت: با توجه به اینکه گرمترین نقطه جهان در این کویر واقع شده بسیاری از گردشگران سراسر دنیا تمایل دارند که این گرما را در تابستان تجربه کنند.
وی افزود: بعد از ثبت جهانی شدن این میراث طبیعی، آمار گردشگران به خصوص کشورهای خارجی بیش از 2 برابر شده است.
مقصودی از ایجاد زیرساخت هایی برای حضور گردشگران در بیابان لوت خبر داد و گفت: خانه های بوم گردی رشد خوبی داشته به طوری که آمار این خانه ها در استان کرمان از سه به 40 باب رسیده است.
وی ادامه داد: دهسلم در خراسان جنوبی نیز اکنون سه خانه بوم گردی و یک کمپ گردشگری دارد و در نصرت آباد سیستان و بلوچستان ساخت این خانه های بوم گردی شروع شده است.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت ایران هدف از توسعه گردشگری را ایجاد توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: برای این مهم نگاه به بیابان لوت جهانی بوده و تلاش می کنیم هیچ گاه منطقه ای و بخشی نگری عمل نشود.
وی با تاکید بر حفظ این میراث جهانی اظهار داشت: حتی سنگ و خاک بیابان نیز در معرض تخریب قرار دارد لذا باید برای حفظ ارزش های لوت کوشید و اگر این اتفاق نیافتد ممکن است اثر از فهرست جهانی خارج شود.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.
نخستین همایش بین المللی کویر لوت با محوریت اتاق های بازرگانی سه استان حاشیه کویر اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
9893*3028

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بیابان لوت


پژوهش