گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

لغو پروازها بر گردشگری بیابان لوت اثر کاهنده داشته است

به گزارش ایرنا زهرا ملکوتی روز سه شنبه در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به دوری بیابان لوت از مرکز استان افزود: بسیاری از گردشگران تمایل سفر به بیابان را دارند اما وقتی مسافت آن با مرکز استان را می سنجند ترجیح می دهند از بیابان های نزدیک تر دیدن کنند.
وی با بیان اینکه برای دیدن زیبایی های لوت باید سختی ها را متحمل شد گفت: البته نرم افزار واقعیت مجازی را طراحی کرده و در اختیار هتل ها گذاشته ایم تا گردشگران بتوانند از این طریق بخشی از جاذبه های کویر را مشاهده کنند.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی ادامه داد: نمونه متحرک نرم افزار واقعیت مجازی نیز در آینده طراحی می شود.

** جاذبه های بیابان لوت را می توان نمادسازی کرد
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت هم در این نشست گفت: جاذبه های طبیعی بیابان لوت از جمله تپه هایی که به شکل برخان یا ستاره هستند را می توان در قالب های مختلف نمادسازی کرد.
مهران مقصودی اظهار داشت: تاکنون هیچ برنامه ای برای گرامیداشت ثبت جهانی لوت برگزار نشده لذا شایسته است که مثل همه پدیده های فرهنگی که به ثبت جهانی می رسد برای این اثر نیز جشنی بزرگ برپا شود.
وی با اشاره به انتشار 15 جلد کتاب در خصوص بیابان لوت از گذشته های دور افزود: با این وجود در آن زمان به جاذبه های بیابان لوت با دید مثبت نگریسته نمی شد اما امروزه آشنایی با این بیابان، جاذبه‌های گردشگری و حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری آن از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت با بیان اینکه امروز گرمترین نقطه جهان در این بیابان مورد توجه بسیاری از گردشگران است گفت: توجه به حفاظت از این قبیل مناطق و گردشگری آن و حفظ حیات جانوری و پوشش گیاهی در جهان روز به روز در حال افزایش است.
وی با تاکید بر اینکه توجه به جاذبه های بی جان از حدود 2 دهه قبل شروع شده است گفت: اگرچه میراث جهانی ژئوپارک نیست اما تاکید یونسکو بر این است که جامعه محلی از آن نفع ببرد.
مقصودی ادامه داد: جامعه محلی زمانی از این میراث ها می تواند نفع ببرد که در توسعه گردشگری نقش آفرین باشد.
وی ایجاد خانه های بوم گردی، برگزاری تورهای گردشگری، صنایع دستی و غیره را از جمله راه هایی برای ارتقای جامعه محلی برشمرد و گفت: توسعه گردشگری با حفظ نگرش حفاظتی می تواند بسیار موثر باشد.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت ایران با بیان اینکه بعد از ثبت جهانی لوت حرکت‌های خوبی در جذب گردشگر ایجاد شده است گفت: این حرکت ها همانطور که در کرمان و سیستان و بلوچستان آغاز شده در منطقه دهسلم نهبندان نیز انجام گرفته و موجب افزایش توریست شده ولی استمرار نداشته است.
وی خواستار ایجاد یک برنامه مشخص برای حضور گردشگران در بیابان جهانی لوت شد و افزود: اگر این میراث جهانی به درستی معرفی شود گام بزرگی در جذب گردشگر خواهد بود.
مقصودی برگزاری همایش بین المللی کویر لوت را راهکاری برای معرفی این بیابان عنوان کرد و گفت: مقاصد عمده گردشگران در جهان، میراث جهانی است و این معرفی می تواند اثرگذار باشد.
وی اضافه کرد: ریگ یلان لوت کمتر شناخته شده و نیاز است که با روش های مختلف این معرفی انجام شود.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت بر آموزش جوامع محلی در برخورد و ارتباط با گردشگران نیز تاکید کرد و افزود: تعیین مسیرهای گردشگری در بیابان لوت بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: جلوگیری از مداخلات تخریب کننده امتیاز گردشگری در بیابان لوت خراسان جنوبی محسوب می شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.

** لزوم تعریف جدید از ورزش در کویر
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در بحث توریسم ورزشی باید به سمت ورزش‌های سازگار با کویر و بیابان برویم و تعریف جدیدی از ورزش در کویر ارایه شود.
محمدرضا مجیدی اظهار داشت: ورزش هایی همچون رالی به کویر آن هم بیابان جهانی لوت آسیب می زند لذا می توان شترسواری را با تشکیل یک هیات گسترش داد.
وی با تاکید بر توسعه پایدار و رونق اقتصاد جوامع محلی با جذب گردشگر افزود: برای جذب گردشگر نیازمند معرفی بیشتر بیابان لوت هستیم که در همین راستا همایش بین المللی اردیبهشت‌ماه 98 برگزار می شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه مقاماتی از یونسکو برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده اند گفت: مسئولان ارشد کشوری نیز باید برای این اثر جهانی اهمیت بیشتری قائل شوند.
وی ضمن انتقاد از برگزار نشدن نکوداشتی برای ثبت جهانی کویر لوت اظهار داشت: این حداقل کاری بود که استان های مشرف به این اثر طبیعی می توانستند برای معرفی بیشتر کویر لوت انجام دهند.
مجیدی بر تهیه بسته های گردشگری کویر تاکید کرد و گفت: بیابان و کویر لوت فقط برای نسل فعلی نیست بلکه باید با طرح ایده هایی این جاذبه‌ها برای نسل‌های آتی پایدار بماند.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.
نخستین همایش بین المللی کویر لوت با محوریت اتاق های بازرگانی سه استان حاشیه کویر اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
9893*3028

انتهای پیام /*


فرهنگی


ميراث فرهنگي


گردشگري


بیابان لوت