گردشگری و توریسم

درخت کهنسال روستای پررود الموت در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی ها روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ثبتی درخت داغداغان کهنسال روستای پررود بخش الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر طبیعی، اظهار داشت: درخت کهنسال داغداغان روستای پررود با قدمتی در حدود 300 تا 400 سال در حیاط امامزاده کنعان این روستا واقع شده که دارای تاجی زیبا است.
این مسئول گفت: این درخت همانند درخت چنار دارای تقدس بوده و از احترام ویژه‌‌ای در بین مردم منطقه برخوردار است به طوری که اهالی به درخت تعرض نمی‌کنند و در فرهنگ عامه از میوه آن برای شفا استفاده می‌کنند.
این مسئول تصریح کرد: اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم آن بر عهده این سازمان است، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت چنار کهنسال روستای زیاران آبیک، مجموعه درختان ارس کهنسال روستای تلاتر و چنارهای کهنسال روستای جوینک در الموت غربی به ثبت رسیدند و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به 37 عدد افزایش یافت.
داغداغان درختی مقدس بومی ایران و مناطق مدیترانه‌ای بوده که در اطراف امامزاده‌ها به فور دیده می‌شود.
درخت داغداغان در آبخیزداری و ایجاد پوشش در نقاط سنگلاخی کاربرد داردۀ کشت داغداغان موجب ایجاد امنیت در برابر خطرات سیل، فرسایش خاک و ریزش کوه و غیره می‌شود.
درخت داغداغان توانایی رویش در ارتفاعات بالا و شرایط سخت را داراست و ریشه های قوی آن و در شکاف صخره‌ها نفوذ کرده باعث متلاشی شدن آنها می‌شود و به همین خاطر به درخت صخره‌شکن نیز مشهور است.
داغداغان بیشتر به عنوان یک گیاه زینتی کاشت می‌شود زیرا در برابر آلودگی هوا مقاوم است و طول عمر زیادی دارد.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار طبيعي


درخت كهنسال پررود